Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

B2B-jättar ser över sin kommunikation

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Aluminiumföretaget Sapa och industrikoncernen Trelleborg genomgår just nu stora förändringar. Det får bolagen att se över sin kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Hilanders

Sapa, med en omsättning på 35,7 miljarder kronor förra året, genomför en översyn av varumärket med hjälp av reklam­byrån Hilanders.

Målet är att lansera det nya varumärket och kommunikationsplattformen internt i höst och externt under våren 2013.

Bakgrunden till översynen är att Sapa de senaste fem åren fördubblat sin storlek, framför allt via förvärv, vilket urvattnat både företagskulturen och varu­märket. Flera ledningsbyten har dessutom lett till otydliga kärnvärden och affärserbjudanden.

Samtidigt har nuvarande ägaren Orkla för avsikt att sälja bolaget inom två till tre år.

– Antingen så börsnoteras bolaget eller så tar en annan ägare över. Då är det viktigt för oss att positionera oss tydligare mot investerare och kapitalmarknaden, säger Erika Ahlqvist, kommunikationschef på Sapa.

Redan i höstas började arbetet internt, vilket har resulterat i en affärsstrategi kallad ”One Company” som bland annat handlar om att Sapa-anställda på alla 35 marknader ska känna engagemang för företaget.

Och just nu genomförs intervjuer internt om hur de anställda ser på företaget och positionen på marknaden. Det ska sedan ligga till grund för den nya plattformen.

– Man behöver utnyttja gruppens styrka och skapa en gemensam kultur. I dag decentraliserar många kommunikationen, men för att bli ett behöver man samla sig. Varumärkes­arbetet kan göra en stor och viktig skillnad, säger Bertil Timan, senior strateg på Hilanders.

Industri­koncernen Trelleborg, som omsatte 29 miljarder kronor förra året, avyttrade nyligen sin franska division. Det har medfört att Trelleborg blir ett delvis nytt företag, vilket reklambyrån Ehrenstråhle BBDO fått i uppdrag att förnya.

Martin Kubu, vd på Ehrenstråhle, vill dock inte avslöja några detaljer om uppdraget.

– Vi har precis börjat, men vi gör om alltifrån grafiskt uttryck till kommunikation, säger han.

Enligt Martin Kubu blir de digitala kanalerna allt viktigare när det gäller b2b-reklam.

– Förut var det rätt mycket obskyr fackpress, men det digitala har blivit en nyckel, och särskilt den egna hemsidan. Därför gör vi nu också mycket rörligt för webben.

Sveriges största basindustriföretag

ABB

Omsättning 2011: 256 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 31 miljarder dollar.

(Omräknat från dollar i dagens växelkurs.)

SCA

Omsättning 2011: 106 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 9,2 miljarder kronor.

STORA ENSO

Omsättning 2011: 97 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 6,5 miljarder kronor.

(Omräknat från euro i dagens växelkurs.)

SANDVIK

Omsättning 2011: 94 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 10,1 miljarder kronor.

ATLAS COPCO

Omsättning 2011: 81 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 17,6 miljarder kronor.

SSAB

Omsättning 2011: 45 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 2,5 miljarder kronor.

SAPA

Omsättning 2011: 35,7 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 0,94 miljarder kronor.

LKAB

Omsättning 2011: 31 miljarder kronor.

Rörelseresultat 2011: 14,7 miljarder kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Hilanders

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev