Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Auditföretagen växer kraftigt

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Auditbranschen växer snabbt – men från låga nivåer. "I ett internationellt perspektiv växer detta område betydligt snabbare i Sverige än på andra marknader", säger Fredrik Kinge, vd på Etat Control.


Medan år 2009 var ett år med stort fokus på rabatter har annonsörernas prioriteringar, i takt med konjunkturen, nu börjat svänga.

– 2011 blir ett år med utjämning av rabatter och större fokus på optimering och styrning för att uppnå besparingar, säger Fredrik Kinge, vars bolag växte 20 procent mellan 2009 och 2010.

Accenture, som bytt Sverigechef från Magnus Zackariasson till Linda Nicholson, vill inte uppge hur stora intäkter företaget får från media auditing. Men hon delar Fredrik Kinges syn:

– Det känns som om kännedomen om media auditing och även andra möjligheter till att driva bättre mediavärde har blivit högre, säger hon.

Snabbast växer dock Ebuiquity, tidigare Media Path.  År 2009 omsatte Media Path 2,2 miljoner kronor.

– Förra året tredubblade vi omsättningen, säger Ebba Horn.

Samtidigt har personalstyrkan växt från sju till nio. Hon tror dock att marknaden är långt ifrån mogen.

– Marknaden växer men den är inte lika stor som i andra europeiska länder än. Av de riktigt stora annonsörerna gissar jag att hälften är auditerade, säger Ebba Horn, vd på Ebuiquity.

Bolaget är, precis som konkurrenterna, tv-tungt. I takt med att svenskarna hittar nya mediekonsumtionsmönster måste branschen nu göra mer för att anpassa sig, säger auditcheferna.

– Den stora utmaningen är att anpassa våra tjänster efter digitalisering och nya sätt att kommunicera, säger Ebba Horn.

Linda Nichols håller med:

– Vi måste se över våra metoder för utvärdering och det är något vi på Accenture konstant gör på global basis. Utökad användning av sponsring har gjort att vi utvecklat en global metod för att mäta och utvärdera dessa aktiviteter, säger hon.

Även webb-tv och timeshifting är två områden som prioriteras, enligt auditörerna.

Men alla delar inte bilden av att marknaden växer.

– Min bild är att den inte växer. Jag tror det beror på att den svenska marknaden är mer transparent än utomlands, säger en mediebyrå-vd.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.