Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Att vara trevlig räcker inte”

Publicerad: 11 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Tidskriftsbranschen behöver samla sig och bli bättre på att argumentera för tidskrifter som medieval. Det anser Sveriges Tidskrifter – som nu startar tidernas största utbildning för tidskriftssäljare.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

NP

News Pilot


– Alla annonssäljare är experter på sin egen titel, men vi är inte synkade och arbetar inte för att lyfta tidskriften som huvudmedium, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

För 12 EU-miljoner utbildar Sveriges Tidskrifter 450 säljare under två år. Målet är att de ska få en samlad bild av branschens utveckling, lära sig allt om nya kanaler och om köparnas behov.

– Vi är i en fas i utvecklingen där vi behöver hjälpas åt för att lyfta hela mediet, säger Kerstin Neld.

Forskaren och trendanalytikern Henrik Larsson-Broman är en av föreläsarna under utbildningen, som startade i Stockholm i förra veckan.

Han har forskat i vad som gör försäljning framgångsrik, och tycker att det finns en bristande förståelse i mediebranschen för hur kunderna fattar sina köpbeslut.

Efter digitaliseringen kan annons­köparen sköta en stor del av transaktionen på egen hand, vilket innebär att medie­säljarens roll blir mer komplex.

– Medieföretagen gör i dag betydligt mer komplexa affärer än tidigare, men säljavdelningarna är inte organiserade för det, säger Henrik Larsson-Broman.

Han anser att de flesta fortfarande är rotade i en gammaldags syn på försäljning, där den mest framgångsrika säljaren är den som har flest kundmöten per dag.

En kultur som behöver förändras, menar han.

– Vid komplex försäljning räcker det inte att vara extrovert och trevlig. Det viktiga är att förstå kundens affär och inse hur man själv kan tillföra värde. Det hinner inte den säljare som springer från möte till möte.

Kerstin Neld hoppas att utbildningen ska göra tidskriftssäljarna stoltare över sitt medieslag.

– Men vi vill även att de ska lära sig mer om andra medier, och få en bättre förståelse för reklam- och mediebyråernas processer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev