Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Att bara prata har tappat sin relevans”

Publicerad: 30 Mars 2011, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Eller var din chef för snål för att hosta upp 2500 kronor? Lugn. Dagens Media var på plats och ger dig guldkornen ur programmet


Ämnen i artikeln:

McCannGuldnyckelnSwedma

Den digitala medievärlden öppnar för helt nya möjligheter till direktkommunikation och dialog

Men allt högre krav på relevans och bristande kunskap hotar annonsörer som inte hänger med.

En Alexander Bard som slog hårt mot allt som hette köpt kommunikation.

Och en Boris Lennerhov som aldrig gjort reklam.

Det var fonden när Anne Årneby, koncernchef för McCann, Johan Sjökvist, vd för Starcom och Magnus Anshelm, vd för IRM, möttes i Guldnyckelns stora paneldebatt om ”kundfokus i en direkt framtid”.

– Min utgångspunkt är att vi människor är den supersociala apan. Vi är flockdjur och gillar att samlas. Det vi marknadsförare gör måste vara så pass intressant att vi kan ta uppmärksamheten kring lägerelden, sade Johan Sjökvist.

Han gav ett konkret råd för direkt kundkontakt.

– Börja med att maxa de egna kanalerna, planera sedan för förtjänade medier som bloggar, facebook och twitter och komplettera i tredje hand med köpt kommunikation. Det kanske går lite emot vad vi mediebyråer står för men vi är också något för volymberoende, sade Johan Sjökvist.

Anne Årneby tryckte hårt på relevans och dialog.

– Människor är trötta på monolog och att få budskap nedtryckta i halsen, sade hon och fortsatte:

– Att bara prata har tappat sin relevans, istället måste vi börja göra. Handlingar ljuger aldrig och nu börjar vi se diskrepanser mellan vad företag säger och vad de faktiskt gör. Våra kunder, till exempel SEB, jobbar väldigt hårt med hand om de kunder man har i sitt ekosystem och satsar mycket på att erbjuda mervärde för de som redan gjort ett aktivt val.

Panelen var överens om att den digitala medievärlden innebär kraftigt utökade möjligheter till direktkommunikation med kunderna.

– Folk sitter med sina Ipones och bara väntar på att få se den där tidningstiteln eller den där kundklubben i telefonen. Där man har verkligen möjlighet till direkt kommunikation. Men det finns en viss eftersläpning, sade Johan Sjökvist.

Magnus Anshelm, vd för IRM:

– Vi jobbar i en bransch där vi släpper in ny kunskap, men det finns mycket gamla strukturer som sitter i. Kan man inte själv gäller det att lyssna. Jag har löpande kontakt med 50 tonåringar runt om i landet för att hålla mig uppdaterad.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

McCannGuldnyckelnSwedma

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.