Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Åtgärderna som ska få mobilen att lyfta

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Trafiken i mobilen har exploderat – och ökar i flera fall med 100 procent.Men reklamköpen hänger inte med.Här berättar tre annonsörer varför pengarna inte hittar in i mobilen.


Landets fem största mobilsajter har alla en kraftig ökning av trafiken i mobilen. Minst ökar Aftonbladet – som redan förra året hade över fyra miljoner unika webbläsare i snitt per vecka under de tre första kvartalen. Aftonbladets ökning är 38,7 procent.

Både Expressen och Göteborgs-Posten ökar sina unika besök i mobilen med omkring 100 procent.

Samtidigt visar siffror från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, att den mobila annonseringen inte hänger med.

Under årets tre första kvartal ökar displayköpen i mobilen till 558 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 28,6 procent.

– Tillväxten för annonseringen följer inte trafiktillväxten, det är inte på de nivåerna, säger Madeleine Thor, vd för IRM, och fortsätter:

– Jag tycker ändå att mobilen tagit ganska bra fart, dels tar det tid att förändra medieplaner, dels handlar det om att bygga upp en samstämmighet kring mätningar.

Hon pekar också på att de totala reklaminvesteringarna i mobilen – där även sök och till exempel sociala medier ingår – ökar snabbare.

Den delen av mobila reklamköp som inte omfattar display ökade under de tre första kvartalen i år från 813 miljoner kronor till 1,3 miljarder kronor.

Annonsörer som Dagens Media talat med lyfter fram ett antal orsaker till att den mobila displayannonseringen inte riktigt skjutit fart.

Annonsörer tänker i för hög utsträckning på konverteringsgrad.

Format och mål specificeras inte för mobilen.

Många företag saknar fortfarande mobilanpassade sajter.

Kajsa Dahlberg, digitalchef på McDonalds:

– Formaten i mobilen ställer högre krav på innehåll för att fånga användarens intresse. Innehåll måste skapas för mobilen, inte skapas för ”digitalt”, och sen användas både på desktop och mobilt, säger hon, och fortsätter:

– Mobilen måste ha egna mål. Här behöver annonsörerna bli bättre.

Hon påpekar också att många företag saknar mobilsajt, och därmed inte har någonstans att driva trafiken.

– Många anpassar heller inte sina reklaminvesteringar utifrån kampanjens målgruppers beteende och vad den mobila kanalen ska bidra med.

Claes Pellvik, marknadsdirektör på Ving, är inne på samma linje – att målet med den mobila annonseringen måste definieras tydligare.

– Jag tror att många annonsörer tänker fel, det är farligt att bara titta på konverteringsgrad. Konverteringen från mobil kommer att vara sämre, säger han.

Fram till i somras köpte Ving i princip ingen mobil displayannonsering, helt enkelt för att deras sajt inte fungerade tillräckligt bra i mobilen.

– Nu har vi gått från ingenting till ganska mycket, säger Claes Pellvik, och fortsätter:

– Men vissa säger: ”Varför ska vi annonsera i mobilen – det är väl ingen som köper en thailandsresa på ettans buss?” Nej, men man behöver också göra research och bli inspirerad inför köpet – och det kanske ibland kan ske på ettans buss.

Han konstaterar att mobil displayannonsering fortfarande är relativt nytt.

– Insikten om hur man bäst använder mobil annonsering finns kanske inte riktigt hos alla annonsörer, säger Claes Pellvik, och fortsätter:

– Det handlar också om själva formaten, vi ser att ganska enkla, avskalade, budskap fungerar bäst. Inte som tidigare, då det var vanligt med betydligt tyngre banners.

Åsa Ambuhm, marknadschef för AMF pension:

– Om jag skulle skicka en passning till medierna så är det att bli bättre på att sälja intresseområden, olika kundgrupper – oavsett device, säger hon, och fortsätter:

– Och sälj på andra sätt – våra kunder kanske är mest mottagliga när de sitter på tunnelbanan, då kanske vi inte vill ligga med display i mobilen hela dagar.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.