Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

ATG:s mål – bli störst i Norden

Publicerad: 15 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

ATG har en ny vision – att bli Nordens största spelbolag verksamt på en global marknad.


ATG tog under förra året fram ett manifest och en vision för vad företaget ska vara i framtiden. I korthet innebär det bland annat att växa och locka fler spelare.

Enligt ATG spelar ungefär fem miljoner svenskar på någon typ av spel, av dem har två miljoner spelat på något av ATG:s spel det senaste året. Det innebär alltså att det finns tre miljoner potentiella kunder där ute, och dessutom ska ATG söka sig utanför Sveriges gränser.

– ATG har under 37 års tid i princip varje år ökat i omsättning. Men 2011 började siffrorna vika nedåt och 2012 och 2013 landade på minus, säger Hans Skarplöth, som tillträdde som vd på ATG i januari 2013.

Enligt manifestet lyder det nya kundlöftet: ”Sveriges mest engagerande spelupplevelse och mötesplats för spel”.

– Nu gäller det för oss att leva manifestet i allt vi tar oss för, från produktutveckling till kommunikation. Det arbetet är vi mitt uppe i.

Hur kommer kommunikationen att förändras?

– Hur stora förändringarna blir återstår fortfarande att se. Vi måste kommunicera i linje med vårt manifest och förstärka det vi sagt att vi vill bli bäst på.

ATG håller just nu på att leta efter en ny marknadschef sedan Leif Öhlund valt att gå till Starcom. Men tills vidare jobbar han halvtid både på Starcom och ATG.

– Jag vågar inte sia om när vi har en ny marknadschef på plats, men rekryteringen pågår, säger Hans Skarplöth.

ATG har sedan 2007 marknadsfört sig med hjälp av konceptet ”För att hästar ger allt”, framtaget av reklambyrån Åkestam Holst.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.