Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

ATG bygger om reklamen

ATG tar kommunikationskonceptet ”För att hästar ger allt” flera steg vidare. Reklamen flyttar nu hem till Sverige och travbanan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 18 December 2012, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:00

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstATG

Sedan våren 2007 har ATG marknadsfört sig med hjälp av budskapet ”För att hästar ger allt”. Reklamfilmerna har varit påkostade med hästarna i fokus. Tittarna har fått se häststatyer bryta sig loss för att galoppera genom städer, och horder av människor springa efter hästarna på slätterna utanför Los Angeles.

De nya reklam­filmerna, som går upp den 5 januari, ska istället hylla alla lojala V75-spelare och alla runt omkring sporten, som kuskar och uppfödare.

Även denna gång är det reklambyrån Åkestam Holst som står bakom kommunikationen.

– Vårt nya budskap kring V75 handlar om att bli en del av stämningen. I olika typer av undersökningar ser vi att spel på hästar är det spel som man upplever som mest spännande och underhållande, säger Leif Öhlund, reklamchef på ATG.

2012 har varit något av ett mellan­år för ATG, berättar Leif Öhlund. Det har varit hård konkurrens från bland annat fotbolls-EM och OS, sam­tidigt som ATG framför allt satsat på sin redesign.

– Vi behöver skapa ny energi, men ändå behålla den mäktiga känslan. Reklamen befinner sig inte längre i en metaforvärld, utan det blir mer realistiskt.

Även kommunikationen för Harry Boy får sig en uppryckning nästa år, med budskapet att spelsystemet är en genväg till spänningen.

– Cirka 2,5 miljoner svenskar spelar på hästar, och ungefär hälften av dem på Harry Boy, så det är en stor och bred produkt. Vi vill behålla den bredden och förhoppningsvis även öka den.

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstATG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.