Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Aroma: ”Vi valde att sticka ut”

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:35

Godistillverkaren Aroma ville få bättre fart på försäljningen. Med en liten mediebudget stavades svaret: ny förpackningsdesign.


Aroma har tillverkat klassiskt svenskt godis, såsom geléhallon och lakritsbåtar, sedan starten 1928. När det var dags att förnya sortimentet och göra allt ”fair trade” för ett år sedan, valde företaget också att byta förpackning.

– Vi hade kört på samma spår i 10, 15 år och tyckte att det fanns förbättringsområden. Rent kommersiellt ville vi få bättre fart på försäljningen. Samtidigt har vi inte lika stor mediebudget som de stora drakarna, därför valde vi att hitta en design som sticker ut lite mer, säger Olle Björkenström, vd på Aroma.

Att differentiera sig gentemot de större bolagen var utmaningen. Konfektyrsegmentet är traditionellt färgglatt, och färger som rött, blått och gult dominerar.

– Vi valde att sticka ut och göra påsarna i vitt material. I samband med att vi gjorde godiset fair trade passade det också bra med en ljus bakgrund.

Texten på förpackningen anspelar på barndomsminnen och påsarna har numrerats ut­ifrån när de lanserades på den svenska marknaden. Design har blivit allt viktigare för att stå sig mot konkurrenterna, anser Olle Björkenström. När man är ett litet företag kan en snygg design också göra att man lättare accepteras av de stora livsmedelskedjorna.

– Man vet att förpackningen säljer varor. Samtidigt är det en avvägning hur mycket man ska göra om, då det finns en igenkänningsfaktor i förpackningen. Men vi kände att det var dags att göra något och är nöjda med effekten av bytet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev