Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Arla gasar stort

Publicerad: 22 December 2010, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Arla inleder marknadsföringsoffensiv. Mediebudgeten pumpas upp med 25 procent när mejerijätten ska stärka greppet om den gröna positionen. Ambitionen är också att utmana finska Valio om den växande marknaden för laktosfria produkter.


Ämnen i artikeln:

ArlaANR BBDO

Arla drog ner sina medieinvesteringar under 2009 och har för årets första 11 månader investerat 191 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Det är en relativt låg nivå för Arla som nu ökar trycket igen. Ekologi står högt på agendan.

– Vi började prata om ekologi redan för några år sedan då vi profilerade en av våra bönder, Elin. När vi pratar om gröna värden driver vi hela varumärket så nu slår vi på stora trumman, säger Helena Donar, marknadsdirektör på Arla.

Första kampanjen med den nya gröna kommunikationen går upp redan i slutet av december. ANR BBDO står bakom idén där barn till ekobönder ritar teckningar för att förklara varför ekologiska varor är bra.

– Barn har en förmåga att kunna förklara utan att krångla till det. Kampanjen går inledningsvis i print och butik men planeringen är ännu inte klar, kampanjen dyker troligen upp i fler kanaler.

Arla har väntat med att rulla ut sin gröna kommunikation eftersom efterfrågan tidigare har överstigit tillgången. Arla har i dag 400 ekogårdar.

Laktosfritt är ett segment som växer och där var finska Valio tidigt ute. Nu har Arla gått förbi i försäljning säger Helena Donar.

– Och då har vi inte egentligen kommunicerat laktosfritt så mycket. Nu har vi ett brett sortiment, efterfrågan finns så vi kommer vi att flytta fram våra positioner. 

Arla ska också investerar i sitt ädelostvarumärke Castello. En ny kommunikationsplattform har tagits fram som ska lanseras under våren.

– Ost, både som dessert och i matlagningen, har blivit mer intressant för konsumenterna och försäljningen ökar. Både traditionella och sociala medier ska användas i kommunikationen, säger Helena Donar.

Den egna webben är också ett område Arla ska investera i under nästa år.

Mejeribranschen i Sverige är starkt regionaliserad och Arla har en uttalad ambition att vara en nationell aktör. Det har lett till gränsstrider med Skånemejerier och Milko. När Arla vann Coop och kedjan plockade bort Skånemejeriers produkter utbröt mjölkuppror i Skåne. Coop valde att ta in Skånemejeriers sortiment igen. 

– Konkurrens är bra. Det finns mer att välja på vilket är en av anledningarna till att konsumtionen av mjölk har planat ut efter att ha fallit i ett antal år. Men vi vill vara en nationell aktör och det är också något som efterfrågas av återförsäljarna, säger Helena Donar.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

ArlaANR BBDO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.