Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Appar in i Orvesto Internet

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Fler sajter börjar mätas i Orvesto Internet, mediebyråerna får ett bättre planeringsverktyg och även appar tar plats i mätningen.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoOrvesto Internet

TNS Sifo har den senaste tiden gjort en översyn av Orvesto Internet. Nu ingår de flesta större sajter i mätningen, berättar Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef på TNS Sifo. Där­ibland di.se, som tidigare valt att stå utanför. TNS Sifo har lagt till fler respondenter inom näringslivet, vilket fått di.se att tänka om.

Den 25 oktober publiceras de första siffrorna för sajten.

– Di.se kommer att köra en testfas fram till i mars nästa år, säger Stefan Svanfeldt.

Även Microsoft och MTG, som också stått utanför Orvesto Internet, har valt att gå med.

Dessutom har planerings­modulen för Orvesto Internet i Sesame setts över med hjälp av Sveriges Mediebyråer. Medie­byråerna kan nu bland annat planera efter sidvisningar och det går även att frekvensstyra kampanjer.

– Det har också gjort det mer intressant för sajterna att ansluta sig.

Från och med november ska TNS Sifo även publicera mätningar av mobilsajter och appar i Orvesto Internet.

– Det är jätteviktigt i och med att flödena går till mobilen. Det är också viktigt att kunna sälja över alla plattformar, och annonsörerna kan lära sig hur de ska anpassa bud­skapen till olika målgrupper i de digitala kanalerna.

Sajternas play­tjänster och webb-tv är sedan tidigare med i Orvesto Internet, men ännu mäter inte TNS Sifo ner på klippnivå. Men en sådan mätning skulle komplettera dagens webb-tv-mätning från MMS, berättar Stefan Svanfeldt.

– Orvesto Internet är ju främst till för planering av djupa målgrupper, medan MMS har snabbare siffror. Så där har vi lite olika agendor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TNS SifoOrvesto Internet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev