Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Strategi och analys

Appar in i Orvesto Internet

Fler sajter börjar mätas i Orvesto Internet, mediebyråerna får ett bättre planeringsverktyg och även appar tar plats i mätningen.


Publicerad 2012-10-09 21:00

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

TNS Sifo har den senaste tiden gjort en översyn av Orvesto Internet. Nu ingår de flesta större sajter i mätningen, berättar Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef på TNS Sifo. Där­ibland di.se, som tidigare valt att stå utanför. TNS Sifo har lagt till fler respondenter inom näringslivet, vilket fått di.se att tänka om.

Den 25 oktober publiceras de första siffrorna för sajten.

– Di.se kommer att köra en testfas fram till i mars nästa år, säger Stefan Svanfeldt.

Även Microsoft och MTG, som också stått utanför Orvesto Internet, har valt att gå med.

Dessutom har planerings­modulen för Orvesto Internet i Sesame setts över med hjälp av Sveriges Mediebyråer. Medie­byråerna kan nu bland annat planera efter sidvisningar och det går även att frekvensstyra kampanjer.

– Det har också gjort det mer intressant för sajterna att ansluta sig.

Från och med november ska TNS Sifo även publicera mätningar av mobilsajter och appar i Orvesto Internet.

– Det är jätteviktigt i och med att flödena går till mobilen. Det är också viktigt att kunna sälja över alla plattformar, och annonsörerna kan lära sig hur de ska anpassa bud­skapen till olika målgrupper i de digitala kanalerna.

Sajternas play­tjänster och webb-tv är sedan tidigare med i Orvesto Internet, men ännu mäter inte TNS Sifo ner på klippnivå. Men en sådan mätning skulle komplettera dagens webb-tv-mätning från MMS, berättar Stefan Svanfeldt.

– Orvesto Internet är ju främst till för planering av djupa målgrupper, medan MMS har snabbare siffror. Så där har vi lite olika agendor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.