Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Apoteket ökar reklamtrycket med "Hälsokollen"

Publicerad: 14 April 2010, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Apoteket storlanserar nya tjänsten ”Hälsokollen”. ”Hur mår du?” är den ständiga frågan i Forsman & Bodenfors reklam som ska få folk att kolla hälsan.


Apoteket har varit tvingad till reklamstopp en längre tid i samband med avregleringen, men sedan några veckor är det gasen i botten. Kampanjer för Apoliva och Apotekets nya barnsortiment rullar parallellt i medierna. I morgon startar lanseringen av ”Hälsokollen” på allvar.

– Nu rullar vi ut allt det vi väntat med i lagom takt och är minst lika taggade som andra att ta position i branschen. Vi arbetar också med att sätta vår nya logotyp och payoff som är ”Hela Sveriges Apotek”, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket.

”Hälsokollen” är en paraplytjänst för Apotekets hälsosatsning som ska få fler tjänster framöver. Den omfattar ett frågeformulär på webben om kundens hälsosituation och på Apoteket mäts sedan kolesterolvärde, blodtryck och midjemått. Tillsammans ger det en uppfattning om hälsostatus och i ”Hälsolabbet” på webben kan man sedan få personligt anpassade hälsoråd och ”pepping”.

– ”Hälsokollen” är precis i linje med vår strategi framöver. Avregleringen resulterar säkert i en branschglidning. Vi vill vara en hälsoaktör, medan andra kanske satsar på medicin eller skönhetsvård, säger Eva Fernvall.

Enkelhet och lustfylldhet är utgångspunkten för kampanjen som går i tv, radio, banner och på apoteken. Annonsbudskapet är kort och gott ”Hur mår du egentligen? Nu kan du göra en hälsokoll för 250 kronor på Apoteket.”

– Hjärta och kärl är känsliga ämnen som skrämmer bort folk. Det är även förknippat med fördomar som att det bara berör överviktiga. Vi ville göra en bred och tillgänglig kampanj. Drömmen är att kidnappa vardagsfrågan ”hur mår du?”, säger John Bergdahl, ad på Forsman & Bodenfors.

I reklamfilmen får man genom en kameraåkning i ett hotell följa människor som möts och på olika sätt frågar om läget.

Apoteket tvingas skära ner marknadsbudgeten i år eftersom omsättningen minskar med två tredjedelar i samband med avregleringen.

– Vi kommer att behålla vår mediemix framöver med tv som huvudmedium, men vi kommer att använda sociala medier betydligt mer, även mellan kampanjerna, säger Eva Fernvall.

Ansvariga på Apoteket: Carina Backhans, Johan Landeström och Eva Fernvall.

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors: Leif Sorte, kundansvarig; Emelie Gustafsson, projektledare; Patrik Danroth, produktionsledare; John Bergdahl, ad; Johan Olivero/Richard Hallberg, copy; Johanna Hofman-Bang, formgivare; Magnus Kennhed, byråproducent (film), Peter Gaudiano, webbproducent.

Digital byrå: Doberman

Mediebyrå: OMD

Filmproduktion: B-Reel Films (Mikael Marcimain, regissör; Martin Ronström, producent)

Radioproduktion: Sara Haag AB (Sara Haag, regissör; Petra Johansson, producent)

Webbproduktion: Thomson Interactive

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.