Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Apotek Hjärtat köper mest reklam

Publicerad: 18 Maj 2010, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Apotek Hjärtat har köpt mest reklam av de nya apoteksaktörerna – för 20 miljoner kronor brutto under första kvartalet. Det har gett resultat: Apotek Hjärtat har näst högst kännedom av de nya apoteksaktörerna.


Apotek Hjärtat är det nya apotek som har köpt mest reklamutrymme under det första kvartalet på den avreglerade marknaden.

Även Kronans Droghandel köper mer medieutrymme än den tidigare monopolaktören på apoteksmarknaden. 

De två aktörerna har nu en hjälpt kännedom på 60 respektive 81 procent, vilket kan jämföras med Apotekets 97 procent, enligt en färsk undersökning från Yougov.

Apoteket har under årets början legat lågt med reklaminvesteringar och köpte endast för en dryg miljon kronor under årets första två månader, men har ökat på rejält sedan dess.

Under det första kvartalet köpte Apoteket reklamutrymme som enligt prislistan är värt närmare 14 miljoner kronor. Bensinbolaget OKQ8 stack ut genom att lägga hela slanten, motsvarande 1,5 miljoner kronor, i kvällspressen.

Detta framgår av en analys av bruttoinvesteringar i reklamutrymme för januari-mars från Sifo reklammätningar.

Under de första tre månaderna på den avreglerade apoteksmarknaden köpte aktörerna reklamutrymme för närmare 64 miljoner kronor brutto.

Fortsätter investeringstempot kommer apoteksmarknaden att bli en affär på uppskattningsvis runt 100 miljoner kronor netto i år. Nästan varannan krona, 45 procent, går till tv.

Bodil Eriksson, vice vd för Apotek Hjärtat, är nöjd med investeringarna hittills.

– Det har gått väldigt bra. Vi började med en nollmätning i februari. Då hade vi en spontan kännedom på 6 procent. Nu har vi enligt tidningen Market en spontan varumärkeskännedom på 30 procent.

Bodil Eriksson förklarar varför Apotek Hjärtat lagt mest på reklam av alla aktörer.

– Det har varit viktigt att ta sats i början och få varumärket tydligt kommunicerat. Det är ju första gången vi har en apoteksmarknad, och vi är den största fristående kedjan vid sidan av Apoteket.

Apotek Hjärtat har lagt merparten av sina hittills drygt 20 miljoner investerade kronor på landsorts- och storstadspress.

– Det beror helt på analysen av våra huvudmålgrupper och deras medievanor. Huvudmålgruppen är kvinnor i en bred grupp.

Medstop investerade under det första kvartalet drygt 13 miljoner kronor. Nästan 10 miljoner kronor hamnade i tv-rutan, resten i dagspress. Det har resulterat i en hjälpt kännedom på 51 procent, enligt Yougov.

– Det var viktigt att komma ut snabbt med varumärket. Det blir mer trångt framöver.  Under det första halvåret är målet att skapa trygghet och kännedom för varumärket, säger Joachim Nielsen, marknadschef för Medstop.

Han har ännu ingen säker statistik över hur lanseringen har gått hittills. Men han har spanat in konkurrenternas reklam.

– Spontant tycker jag inget har fastnat direkt, men kanske Apotek Hjärtat, som tar ett stort anslag med hela livet.

 Bodil Eriksson har i sin tur noterat Medstops reklam.

– Medstop har kanske valt en lite mer förväntad kommunikation i apoteksmiljö.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.