Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Apollo blir lyxigare

Publicerad: 25 September 2009, 06:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

När andra kommunicerar lågpris gör Apollo tvärtom. Charterjätten ökar nu marknadsföringen av lyxkonceptet Exclusive by Apollo.


Apollo slog försäljningsrekord i fjol. Även lyxresorna nådde en toppnotering som håller i sig även i år, trots konjunkturen. Därför skruvar researrangören upp medieköpen för Exclusive-konceptet.

– Det har troligen tillkommit resenärer som annars flyger reguljärt till lyxhotellen. Hos oss kan de få samma lyxhotell och dessutom spara miljö och flyga direkt, säger Sandra Miller Kinge, marknadschef för Apollo Sverige.

Apollo marknadsför lyxresekonceptet i affärspress och med direktreklam under hösten.

– Vi lyfter framför allt fram våra lyxiga hotell i reklamen. Det är viktigare än priset för den här målgruppen. Vi vänder oss även till våra tidigare lyxkunder med särskilda utskick, vilket är nytt, säger Sandra Miller Kinge.

Research International reklammätning för sensommaren visar att Apollo har gått om konkurrenterna Ving och Fritidsresor i top of mind för reklamerinran.

– Det är historiskt för oss. Vi kommer att fortsätta hålla i så länge vi kan visa en stark försäljning och bra trackingvärden. I den senaste mätningen har Fritidsresor ett litet övertag, men vi ligger vi kvar på samma nivå så de får passa sig, säger Sandra Miller Kinge.

Åkestam Holst är reklambyrå och Scream står för mediestrategi.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.