Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Antalet utebolag: 40 000

Publicerad: 23 September 2009, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Sett till räckvidd är utomhus ett lika stort medium som tv i Kina.


Annonsörerna kan vända sig till uppskattningsvis 30 000 – 40 000 olika utomhusaktörer.

Under årets första halvår ökade investeringarna utomhus med 8,8 procent jämfört med 2008, och uppgick till cirka 17 miljarder kronor. Helåret 2008 låg investeringarna på ungefär 35 miljarder kronor. Det kan jämföras med Sverige där utomhus är ett av de mindre medieslagen – under årets andra kvartal lades cirka 270 miljoner kronor i utomhus, enligt IRM.

Enligt CMMS senaste undersökning, som genomfördes våren 2009, ökar räckvidden något jämfört med 2008. I åldersgruppen 15–34 år är räckvidden 96,5 procent. Bland män är räckvidden 95,3 procent och bland kvinnor 95,9 procent. Men liksom för övriga medieslag är räckviddsmätningarna osäkra.

– Vi går mycket på egna erfarenheter och gör estimat för hur många som passerar en plats, säger Patrick Ståhle, styrelseordförande och vd på Aegis i Asien.

Liksom för tv måste annonserna godkännas i förväg av både myndigheterna och den aktuella utomhusaktören.

De många utomhusaktörerna innebär en stor utmaning när en annonsör vill köpa en utomhuskampanj. Det blir många att förhandla med och annonsörerna tvingas därmed att sätta ihop sina egna paket.

Dessutom måste annonsörerna själva kontrollera att reklamen faktiskt sätts upp.

– Vi har eget folk som fotograferar reklamen så att vi vet att den sätts upp.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.