Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Annonsörerna testar nya sätt att nå ut via bloggar

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Som annonsör finns det mycket att vinna på att alliera sig med bloggare. Det menar Hemnet och Ellos, som båda samarbetar med kända inredningsbloggare.– Bloggarna visar våra produkter och gör det på ett genuint, eget sätt. De tar inte bara vår marknadsföring, utan gör den till sin egen, säger Ellos marknadschef Mathias Ekström.


Bloggsamarbeten utgör en allt större del av onlinevaruhuset Ellos mediemix. Företaget har gått ifrån sitt postorderarv och lämnat katalogen som marknadsföringskanal till förmån för en mer modern mediemix med fokus på massmedia, pr och online-marknadsföring.

– Vi riktar oss till kvinnan mitt i livet. Det finns ett medium som är väldigt relevant för att nå vår målgrupp och det är bloggsamarbeten. Det ligger nära till hands, säger Mathias Ekström.

Framför allt är det inom heminredningssegmentet som Ellos har samarbetat med bloggare. Frida Ramstedt, som driver den populära bloggen Trendenser, har vid flera tillfällen fått uppgiften att stajla Ellos webbkampanj. Nu ska Metro-bloggaren Petra Tungården spela in ett program för Ellos Home där hon och bloggkollegan Sanna Fischer Nordström stajlar människors hem med Ellos-produkter.

– Man måste våga tro på sina egna produkter som annonsör. Så länge vi är stolta ska andra personer – både kunder och bloggare – kunna använda dem som de själva vill och matcha som de vill. Det är kul att se att produkterna visas på ett annat sätt. Man måste våga släppa på kontrollen som annonsör, säger Mathias Ekström.

Svårigheten är när det inte finns någon tydlig koppling mellan bloggaren och annonsören, menar han. Något som inte är helt ovanligt.

– Kunden märker när det inte upplevs som relevant. Det finns en hårfin gräns när det blir uppenbart att man har betalat för något, och då blir det inte längre relevant. Bloggaren tappar läsare och det upplevs inte positivt för oss heller. Det ser ut som att vi bara har köpt oss ett inlägg som inte är relevant. Det är den uppenbara fallgropen.

Bostadssajten Hemnet har också en tradition av att samarbeta med bloggare. Staffan Tell, presschef för Hemnet, anser att Hemnet och bloggvärlden har stora möjligheter att berika varandra.

– Man besöker inredningsbloggar och Hemnet av samma skäl, man vill drömma sig bort och inspireras. Men man gör det med olika infallsvinklar: Bloggen är mer kommentarer, den personliga rösten. På Hemnet finns allt att titta på, alla möjliga olika stilar. Det finns ett stort värde i att samarbeta med bloggvärlden.

I somras inledde Hemnet ett samarbete med bloggarna Frida Ramstedt och Johanna Bradford, som driver Tant Johanna. De fick i uppgift att inreda varsitt rum i ”Hemnethemmet” – ett fiktivt hem som byggdes upp ut­ifrån de mest sökta egenskaperna på Hemnet. Därefter följde en tävling där deras bloggläsare kunde inreda hemmet som de ville.

– Det har fallit extremt väl ut. Det kom in 120 bidrag, varav 20 var från bloggare själva. Tant Johanna och Trendenser fungerade som ambassadörer för tävlingen och satt i juryn, säger Staffan Tell, och fortsätter:

– Vi har extremt bra bloggare i Sverige, de är oerhört professionella. Det är klart att det är viktigt att man följer lagen när det kommer till annonsmärkning, men det är svårt för oss att detaljstyra. Vi väljer att jobba med aktörer som vi tycker är seriösa. Jobbar man med Hemnet gör man nog det snarare för att man drivs av att jobba med varumärket Hemnet än för pengarna. Vår trafik har också ett värde.

Den norska klädkedjan Bik Bok har valt en annorlunda strategi i förhållande till bloggare. De har vid flera tillfällen gjort designsamarbeten med kända modebloggare i de nordiska länderna. Sist ut i Sverige var bloggaren Elsa Ekman. Tidigare har Angelica Blick fått uppdraget.

– Vi har haft designsamarbeten med stora internationella it-girls som systrarna Olsen och Whitney Port, men vi väljer också mer lokala it-girls som våra kunder ser upp till och följer. Det är ett sätt att göra deras stil tillgänglig för kunden, och för bloggaren blir drömmen om att göra en egen kollektion verklighet. Det blir win win för alla, säger René Høgsted, inköps- och marknadsdirektör på Bik Bok.

Utöver kollektionerna, där bloggarna är gästdesigners, jobbar Bik Bok inte med betalda samarbeten.

– Vi förhåller oss till bloggare som till andra inflytelserika personer. I somras var vi på festivalen Bråvalla, till exempel, och då bjöd vi in 40 kunder att hänga med oss, varav 10 var bloggare. Vi tror på att om kunden har en bra upplevelse, kommer den att dela det. Samma sak gäller bloggarna.

Den uppenbara fallgropen när man jobbar så är om bloggaren väljer att skriva något som inte är bra för varumärket, menar René Høgsted.

– Men å andra sidan är det samma sak som om en vanlig kund gör det, bara att det blir exponerat större. Det är också därför som vi inte vill betala för den typen av samarbete, då blir det inte längre en autentisk upplevelse.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.