Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Annonsörerna som ökar mest

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 09:39

Här är annonsörerna som ökat – och minskat – sina reklamköp mest under året.Ikeas återtåg i dagspress och digitala offensiv har gett en ökning på hela 36 procent.– Vi har haft mycket att berätta, säger Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef på Ikea Sverige.


På listan över de annonsörer som ökat sina medieinvesteringar mest hittills i år finns en rad spelbolag, mäklarfirman Bjurfors och mobiloperatören Hallon.

Dagligvarujätten Procter & Gamble har hittills i år köpt medieutrymme för hela 465 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

För Ikeas del har investeringarna ökat från 273 till 372 miljoner kronor brutto.

– Vi har ökat, kanske inte riktigt lika mycket som bruttosiffrorna visar, men vi har ökat, säger Ikeas svenska marknadschef Patrik Nygren-Bonnier.

Vad är det ni gjort i år, som ni inte gjorde förra året?

– De två stora sakerna är att vi gått in i dagspress igen, och att vi går hårdare digitalt.

Varför valde ni att gå i dagspress igen?

– Vi hade möjligheten att gå in i dagspress, ekonomin där såg lite bättre ut. Och det var viktigt att få tillbaka den annonseringen för att driva besök till våra varuhus.

Hur har det fallit ut?

– Vi ligger på rekordförsäljning, och har rekordmånga besök. Så sammantaget går det väldigt väldigt bra för Ikea Sverige just nu.

– Och det handlar ju inte bara om att vi har köpt mer medier, det har hänt mycket på Ikea som vi har velat berätta, till exempel hur vi hela tiden utvecklar vårt sortiment.

Patrik Nygren-Bonnier lyfter också fram Ikeas digitala kampanjer, som webb-tv-serien ”Vad gafflar ni om?”, som sänds i 15 avsnitt med slut efter nyår.

– Både den och ”Under täcket” som gick i våras har gått över förväntan, säger Patri­k Nygren-Bonnier, och fortsätter:

– Jag kan inte gå in på siffror, men vi har fler tittare och längre tittartid än vi hade förväntat oss. Vi är väldigt stolta över vår digitala satsning.

Har ni skurit i investeringarna i något medieslag?

– Vi var ju tvungna att minska nånstans, och det vi har gjort är att vi har gått lite mindre utomhus.

Hur ser du på er mediemix inför nästa år?

– Vi är inte helt klara med det, men eftersom det går väldigt bra för oss så handlar det om mindre justeringar. Vi kommer i stort att följa den mediestrategi vi har lagt.

Allra mest – men från betydligt lägre nivå – ökar Blocket.

Hittills i år har Schibsteds begagnatsajt köpt medieutrymme för 153,6 miljoner kronor, jämfört med 40,6 miljoner kronor under samma period förra året. Det ger en ökning på hela 278 procent.

Bland de företag som dragit hårdast i bromsen i år finns L’Oréal, Viasat och Orkla Foods – som alla har kapat närmare hälften av medieinvesteringarna mätt i bruttokronor.

– Våra investeringar varierar, det är ingen medveten minskning, det finns ingen sådan strategi, snarare tvärtom, säger Iréne Olsson, marknadsdirektör på Orkla Foods:

– Våra medieköp är ju starkt kopplade till lanseringar, det kan vara tillfälligheter som gör att vi ökar eller minskar.

Även H&M minskar sina medieköp kraftigt, enligt Sifo reklammätningar.

– Vår mediemix ser olika ut på alla H&M-marknader och bestäms lokalt. Vi särredovisar inte våra medieinvesteringar lokalt, men vår totala marknadsbudget är cirka 3,5–4 procent av H&M-gruppens försäljning exklusive moms, säger H&M:s svenska marknadschef Gabriella Mangell.

De 50 största annonsörerna 2015

Annonsör 2014 2015 Förändr

Ica 965 341 979 399 1,5%

Coop 519 366 539 740 3,9%

Elgiganten 483 886 490 280 1,3%

Telia 483 378 481 793 -0,3%

Unilever 627 518 477 965 -23,8%

Procter & Gamble 299 718 465 392 55,3%

Ikea 273 574 371 664 35,9%

Arla 464 402 355 189 -23,5%

Volvo 299 443 331 833 10,8%

Tele2 296 561 319 054 7,6%

Volkswagen 279 659 302 280 8,1%

Telenor 352 315 287 769 -18,3%

Svenska Spel 482 150 285 124 -40,9%

Tre 330 114 274 835 -16,7%

Willys 255 745 270 265 5,7%

Mio 259 646 267 751 3,1%

McDonalds 311 129 230 053 -26,1%

Media Markt 195 210 219 294 12,3%

Jysk 184 106 219 254 19,1%

L’Oréal 438 356 213 268 -51,3%

Betsson 290 370 207 472 -28,5%

Viasat 351 005 204 899 -41,6%

Unibet 340 735 202 398 -40,6%

Citygross 207 320 202 264 -2,4%

Sova 219 798 201 046 -8,5%

Bauhaus 216 370 188 692 -12,8%

Mondelez 182 688 188 437 3,1%

Orkla 313 165 183 526 -41,4%

Elon 168 407 179 664 6,7%

Max 225 093 178 729 -20,6%

H&M 274 752 176 785 -35,7%

Comviq 180 206 174 703 -3,1%

Lidl 156 861 173 056 10,3%

ATG 128 492 170 732 32,9%

Reckitt & Benckiser 151 394 168 010 11%

Hallon 120 703 164 754 36,5%

Stadium 193 214 162 858 -15,7%

Fastighetsbyrån 188 030 160 334 -14,7%

Coca-Cola 190 280 160 210 -15,8%

Bet365 165 624 159 264 -3,8%

Folkspel 48 480 154 222 218,1%

Rusta 128 302 154 098 20,1%

Com Hem 216 552 153 925 -28,9%

Ö&B 176 541 153 603 -13%

Blocket 40 579 153 574 278,5%

Byggmax 159 577 152 387 -4,5%

Glaxosmithkline 224 379 152 372 -32,1%

Bjurfors 123 794 150 980 22%

Renault 163 512 150 371 -8%

Leovegas.com 49 759 147 066 195,6%

null

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.