Annonsörerna kräver ny dagspressvaluta

Sveriges Annonsörers kommitté för dagspressannonsering vill ha en ännu tydligare räckviddsvaluta. Detta för att kunna visa att totalräckvidden faktiskt ökar.

Dagspressläsandet per utgivningsdag har minskat med ungefär 8 procent de senaste tio åren, enligt Orvesto Konsument. Men eftersom populationen har ökat under samma period så har antalet titlar per läsare och utgivningsdag gått ned från 1,83 titlar per capita 2002 till 1,55 titlar per capita 2012. En minskning på 15 procent.

Men samtidigt ökar läsandet på nätet och i mobilen kraftigt.

Dagspresskommittén efterfrågar nu en valuta med ett urval som är så nära en så kallad single source-mätning, där alla data kommer från samma mätning och där alla medier mäts på samma sätt, som möjligt.

– Vi vill att man kopplar ihop de olika Orvestomätningarna med så många gemensamma nämnare som möjligt, och att räckvidden valideras på samma sätt så att det går att jämföra olika mediehus. I första hand vill vi ha en jämförbar marknadsföringsvaluta för att visa att den totala nettoräckvidden ökar så som mediehusen påstår, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU och ledamot i dagspress­kommittén.

Men det går redan att ta fram medie­husens totala räckvidd med hjälp av Sifos analysverktyg Sesame. I Sesame, som används av i princip alla medie­rådgivare och mediehus, går det att samköra undersökningar som Orvesto Konsument, Orvesto Internet och Orvesto Näringsliv.

Användaren kan således få fram exempelvis Aftonbladets totalräckvidd i alla kanaler och se hur stor dubbelläsningen är.

– Visst kan man samköra mätningarna i Orvestos multimediamodul i Sesame, men det gäller att man vet vad man gör och har kompetens nog att göra det, säger Fredrik Rogberg.

Dessutom efterfrågar kommittén en planeringsvaluta för mediebyråer och annonsbolag och en uppföljningsvaluta.

– Men en uppföljningsvaluta är lite svårare eftersom vi då pratar om effektmått. Är det exempelvis möjlig exponering eller roi som är effekten?

Men även det finns redan – i Orvesto Dag, berättar Peter Callius, affärsområdeschef för Orvesto på TNS Sifo.

– En planeringsvaluta har vi alltid haft och hela meningen med Orvesto Dag var att ha det som en uppföljningsvaluta och få ett kontaktkvitto, säger han.

Inom Orvesto Dag går det dessutom att göra effektmätningar av kampanjer, men det används inte av branschen, enligt Peter Callius.

Varför används det inte?

Det är svårt att svara på. Ärligt talat är det lite resursslöseri, men vi använder den till att göra reklameffektmätningar för annonsörer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-11-20 22.00Uppdaterad 2015-12-06 14.04

Dela artikeln: