Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Annonsörerna behöver större insikter"

Publicerad: 12 Augusti 2009, 11:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Désirée Maurd, kreatör på Prime PR, och Kristina Carlsson, chef för mediebyrån Mediaedge Interaction, brinner båda för sociala medier. De har dock högst olika uppfattningar om vilket slags konsultbyrå som är bäst rustad att erbjuda kunderna tjänster inom sociala medier.


Webbyrå, pr-byrå eller mediebyrå? Vem passar egentligen bäst för att ge kunderna råd om sociala medier?

   – Jag skulle säga pr-byrå. Det handlar om relationer till kunder på individnivå. Pr är en utmärkt disciplin att ta hand om det och det faller sig naturligt att pr- och press-personer får sociala medier på sin lott. Men sociala medier är något som alla måste förhålla sig till oavsett disciplin, säger Désirée Maurd.

– Handlar det om innehållet kan webb och reklambyråer ännu hjälpa till. Men när det gäller kommunikation genom sociala medier så är det vi som mediebyrå som har resurserna inom området, säger Kristina Carlsson.

Båda är dock överens om att kundernas behov av kompetens inom sociala medier ökar.

– Under de senaste tre åren har det skapats en hysteri kring sociala medier som kulminerade med Obama och presidentvalet. Hysterin har inneburit att de stora företagen har börjat diskutera frågan på allvar. Men det har antagit lite galna proportioner. Det finns ibland en övertro på vad sociala medier kan åstadkomma, säger Désirée Maurd.

– Annonsörerna behöver större insikter om att folk pratar om deras varumärken. Och att det gäller att agera. Det finns stora möjligheter att rätta till missförstånd. Istället för att tillsätta fokusgrupper går det att se vad folk tycker i sociala medier, säger Kristina Carlsson.

– Sociala medier är ett flummigt begrepp som företagen borde ha koll på. Olika avdelningar på ett företag kan nyttja det på olika sätt. Omvärldsbevakning och kundkontakter är kundservice lämpad att ta hand om. Marknadsavdelningen kan använda sociala medier mer proaktivt.  Personalavdelningen kan använda det för employer branding (varumärkesbygge för arbetmarknaden) och produktutveckling på ett fjärde sätt. Det spirar på många håll, ett bra första steg är att samla ihop ett råd med ansvariga från till exempel kundservice, personal, marknad och press, säger Désirée Maurd.

Kundtjänst kunde vara mycket mer aktiv. Marknadsavdelningen kan använda sociala medier som mätverktyg för kampanjernas effektivitet  genom att korsköra information om vad som skrivs under en kampanj. Pr-avdelningen kan påverka folk att föra en dialog och hitta ambassadörer. Produktcheferna skulle kunna använda sociala medier i sin produktutveckling. Ska bananen bort i müslin eller inte?

Vilken kategori av annonsörer har mest att vinna på sociala medier?

– De med konsumentnära produkter. Men alla bör ha en grundkännedom. För små nystartade företag är det ett självklart sätt att bygga kännedom och dialog. En nystartad mexikansk restaurang på Barnhusgatan, La Neta, har på bara någon vecka fått över 450 fans på Facebook, säger Désirée Maurd.

– Det handlar inte om branscher. Det handlar om de annonsörer som förstår sina målgrupper bäst. Man måste inte ha en högintresseprodukt. Detta gäller särskilt inom sociala medier där det inte krävs så hög budget, säger Kristina Carlsson.

Och vad händer på sikt?

– Om fem år har hysterin lagt sig och sociala medier är naturligt i alla delar av en organisation. Allt fler vet mer och antalet ”experter” på området har till följd av det minskat kraftigt, säger Désirée Maurd.

– Medieinvesteringarna kommer att minska. Det finns många mer effektiva sätt att använda nätet på än traditionell annonsering.  Jättespännande för oss mediebyråer. Det kommer att utveckla vår affär, säger Kristina Carlsson.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.