Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Annonsörer vet inte hur de ska hantera Instagram"

Publicerad: 15 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Svenska Tailify hjälper annonsörer att hitta rätt på Instagram, Tumblr och Pinterest genom native advertising.


Tailify har knutit till sig ett nätverk av inflytelserika personer med stora följarskaror på främst Instagram, men även Twitter, Tumblr och Pinterest.

Totalt är räckvidden 11 miljoner personer i veckan i Europa, 6 miljoner av dem i Norden. Nätverket är indelat i kategorier, där mode står för den största delen.

Vd:n och medgrundaren Fredri­k Segerby säger att intresset från annonsörerna hittills har varit över förväntan.

– I dag använder många konsumenter Instagram och Tumblr för att få modetips, men annonsörerna vet inte hur de ska närma sig de här kanalerna. Vi har knutit till oss ett nätverk av personer som vi har koll på, säger Fredrik Segerby, som startade Tailify tillsammans med Joakim Barje, Philip Gustafsson, Fredrik Andersson och Didrik Svendsen, som han träffade under sin studietid i London.

Personerna i Tailifys nätverk förses med bilder från annonsörer som passar ihop med inne­hållet de brukar lägga upp – så kallad native advertising.

– Det är viktigt att det finns en naturlig koppling mellan annonsören och publicisten. Annonsen är utformad som en naturlig del av flödet, säger Fredrik Segerby.

Samtidigt är det viktigt att det framgår att det handlar om reklam, betonar han. Bilderna är annonsmärkta och har länkar till annonsörens sajt.

Syftet är att mottagarna ska sprida annonsen vidare i sina egna nätverk.

– Därför är vi mest intresserade av sociala medier-publicister som är trendskapare och som har engagerade följare, säger Joakim Barje.

Herrmode­företaget Oppermann London har testat att annonsera i Tailifys nätverk.

Oppermann drivs av två svenska bröder – Niklas och Mattis Oppermann.

– Vi jobbar inte särskilt mycket med vanlig reklam, säger Niklas Oppermann.

– Men Tailify är inte riktigt som reklam. De kunde visa att deras kampanjer börjar som reklam, men sedan sprids vidare organiskt, fortsätter han.

I december 2013 annonserade Oppermann London hos tio Tailify-publicister.

– Kampanjen pågick i en vecka, men genererade trafik i över en månad.

Valet av bild till kampanjen var en viktig pusselbit.

– Tanken är att det inte ska vara en rak produktbild. Där­emot bör produkten vara i fokus och det ska inte vara ansikten med, säger Niklas Oppermann.

Annonsörerna betalar för att synas av ett visst antal följare. Tailify genomför även analyser av hur annonsen sprids.

– Vi rapporterar tillbaka till annonsörerna om vilka ringar på vattnet deras kampanj skapar, säger Didrik Svendsen.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.