Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Annonsörer som finansierar Solsidan

Publicerad: 2 Februari 2011, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Lexus, Bauhaus och Samsung är några av de företag som har köpt produktplacering i TV4:s ”solsidan”. nu gläds de över rekordstora tittarsiffror.


Premiären för den andra säsongen av TV4:s ”Solsidan” lockade osannolika 2,5 miljoner tittare och serien fortsätter att dra storpublik. Tittarframgångarna stärker inte bara TV4:s tittarlager utan även värdet hos annonsörernas produktplaceringar. Lexus är en av flera sam arbetspartners som har bidragit till finansieringen av serien. I utbyte kör Johan Rheborgs välbärgade karaktär ”Fredde” en Lexus även den här säsongen.

– Förutom att ”Solsidan” är välskriven och träffsäker så är rollkaraktären som kör Lexus en spännande person, säger Bengt Dahlström, informationschef för Lexus och Toyota i Sverige.

Han vill inte berätta vad Lexus har betalat, men är väldigt nöjd med resultatet.

– Det är svårt att mäta konkret vad det har gett oss. Det har skapat ett mervärde i form av en stolthet hos oss som organisation och hos dem som kör varumärket.

Bauhaus har också ett redaktionellt samarbete med ”Solsidan”. Byggkedjan syns bland annat i ett av avsnitten när Josephine ”Mickan” Bornebusch har köpt en massa utemöbler på Bauhaus och talar om kedjans villkor för öppet köp med ”Fredde”.

– Vi har haft diskussioner med Felix (Herngren) om annat tidigare, så det föll sig naturligt att hoppa på när de frågade om vi ville göra något roligt tillsammans med ”Solsidan”, säger Johan Saxne, marknadschef för Bauhaus, men han vill inte kommentera avtalet närmare.

Bauhaus är en van köpare av redaktionell marknadsföring och samarbetar även med Kanal 5:s purfärska serie ”Sofias änglar”.

– Det är ett sätt för oss att synas i sammanhang där kunden inte tänker på att det är köpt kommunikation. Mixen mellan köpt och sponsrad marknadsföring är viktig för oss.

Även samsung har betalat för att vara med i serien och få tillgång till exklusiva visningar och aktiviteter i samband med inspelningen. Samsungs mobil syns bland annat när Felix Herngrens ”Alex” spelar in ett samtal med ”Anna”, som spelas av Mia Skäringer.

– ”Solsidan” är ett program som fångar och underhåller de flesta i Samsungs målgrupp, så vi ser det naturligtvis som väldigt positivt att få synas där. Flera av karaktärerna har dessutom ett naturligt intresse för ett eller flera av våra produktområden, säger Kalle Olsson, svensk marknadschef för Samsung.

Vad har ni betalat för att synas?

– Det är inget vi går ut med.

Content Marketing Group stod bakom annonsörsfinansieringen av ”Solsidans” premiärsäsong, men årets redaktionella samarbeten har skötts av Inbetween Entertainment på uppdrag av seriens produktionsbolag Jarowskij och FLX.

– Vi har levererat över förväntan. Det beror på att gänget bakom ”Solsidan” är bra att jobba med och lösningsorienterade. Serien är också tacksam att få in saker i på ett naturligt sätt så att de tillför handlingen mycket, säger Peter Carnello, grundare av Inbetween Entertainment.

”Solsidan” har drygt tio större samarbetspartners. De bidrar tillsammans med mer än de gjorde förra säsongen och står för en viktig andel av produktionsbudgeten – hur mycket är hemligt.

En svensk långfilm har vanligen sex till tio annonsörpartners som var och en betalar mellan 200 000 kronor och 1 miljon kronor.

– För att en sådan här placering ska ha ett värde för annonsören måste de också använda både köpta och egna kanaler, för att kommunicera budskapet så att det på ett subtilt sätt blir tydligt vem som är avsändare, säger Mats Jankell, chef för redaktionell kommunikation på MEC.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.