Annonsörer hittar till podcasten

Podcastlyssnandet har tagit fart på allvar och nu börjar även annonsörerna få upp ögonen för det nya mediet. Senast i raden är Sonos, som sponsrar hajpade Värvet med Kristoffer Triumf.

Det var tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som etablerade podcasten på riktigt i Sverige, när de drog igång Filip & Fredrik 2010.

Länge hade de den enda stora podcasten i Sverige, men det senare året har de utmanats av bland andra Alex Schulman och Sigge Eklund, Carina Berg och Jenny Strömstedt och Kristian Luuk och Andres Lokko, som har startat egna program.

Enligt senaste Orvesto lyssnar nu 405 000 svenskar på podcast minst en gång i månaden, en ökning från 223 000 för två år sedan då utbudet, förutom Filip & Fredrik och några mindre nischprogram, framför allt bestod av Sveriges Radios poddade sändningar.

Flera av de nya showerna når en stor lyssnarskara, Filip & Fredrik, som fortfarande är störst, har närmare 100 000 nedladdningar per vecka i Itunes och nu börjar annonsörerna trevande undersöka potentialen i detta nya medie­slag.

Comviq gör en kampanj tillsammans med Filip & Fredrik, och nyligen gick Sonos in som sponsor till populära podcasten Värvet, där Kristoffer Triumf varje vecka intervjuar människor i nöjesbranschen.

Först bland annonsörerna var P&G:s blöjmärke Pampers, som sponsrar småbarnspapporna Alex Schulmans och Sigge Eklunds gemensamma podcast.

– Vi ska vara där konsumenten är, det är grundfilosofin i all kommunikation, säger Peter Wallentin, pr-chef för Pampers.

Eftersom podcastlyssnarna själva har letat upp och laddat ner programmet, anses de mer engagerade än vanliga radiolyssnare.

Konkurrensen från andra annonsörer är dessutom än så länge obefintlig.

Problemet är att det inte går att säkert veta hur många som lyssnar, eller vilka de är.

Orvesto eller Kia-index mäter i nuläget inga enskilda program. Enligt Orvesto är majoriteten av podcastlyssnarna unga män, knappast den demografi som Pampers i första hand vänder sig till.

– Vi vill först och främst prata med mammor, men även om vi inte i första hand når dem genom podcasten så räknar vi med att vårt engagemang sprider sig i sociala medier. Många pratar om programmet på Facebook och Twitter, säger Peter Wallentin.

I dag måste annonsörerna förlita sig på de rapporter som podcastmakarna själva får från Itunes om antalet nedladdningar. Samtalen i sociala medier ger ett hum om vilka som lyssnar, men det är långt ifrån heltäckande.

– Än så länge kan vi nöja oss med siffrorna från Itunes, men på sikt och för större kampanjer krävs försvarligare siffror, säger Jimmy Rodhelind, digitalchef på Mediacom, som ligger bakom både Comviqs kampanj med Filip & Fredrik och Sonos samarbete med Värvet.

Han är positiv till att Spotify har börjat sända podcast eftersom de inte är främmande för att leverera siffror till byråerna. Än så länge finns bara Filip & Fredrik på Spotify, men även Alex & Sigge är på väg dit.

– Spotify kommer aldrig ta över helt från Itunes. Det jag hoppas mest på är en tredjeparts­tagg som mäter startade och avslutade klipp, säger Jimmy Rodhelind.

I USA är det vanligt med kampanjer där podcastinnehavaren delar ut en kod som leder till ett erbjudande hos annonsören.

– Jag tror att vi kommer att gå åt det hållet även i Sverige. Men jag hoppas att vi slipper reklamspottar, säger Jimmy Rodhelind.

Svenska topplistan i Itunes, vecka 40

1. Alex & Sigge

2. Filip & Fredrik

3. Värvet

4. P3 Dokumentär

5. Sweclockers

6. Hana Pees otroliga podcast

7. Luuk & Lokko

8. Svampbob Fyrkant

9. På Minuten i P1

10. Adam och Kompani

Publicerad 2012-10-09 21.00Uppdaterad 2015-12-06 13.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: