Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Annonsörer har fattat att det är en bra kanal”

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53


Hugo Rosas, 25 år, Huddinge, Entreprenör.

Har Hugo Rosas blogg.

Får du många erbjudanden från företag?

– Det hänger något på dörren ett par dagar i veckan och jag får samarbetsförfrågningar varje dag. På senare tid många utlandsetablerade företag som vill in i Sverige.

– Jag skriver nästan aldrig om sådant som budas till mig. Eventuellt om det är kopplat till välgörenhet, eller om företaget verkligen har ansträngt sig för att göra mig och min familj glada. I de fallen ringer jag alltid upp för att prata med avsändaren om hur vi kan skapa ett mervärde för mina följare, i form av rabatter och liknande.

– Eftersom jag har ägt några av Sveriges största bloggportaler har jag sett över tid hur stora företags intresse för bloggare ökar. Annonsörer har fattat att det är en bra kanal, och det blir mer och mer pengar i det.

– Tyvärr är det många bloggare som inte vet sitt värde. De vågar inte ta mer betalt eller blir lockade av gåvorna de får och nöjer sig med det. Företagen kör över dem.

Hur annonsmärker du?

– Jag har banners på min blogg som säljs via min bloggportal. Om jag jobbar direkt mot kund i form av inlägg så står det tydligt utskrivet.

Hur tar du betalt?

– Jag kan leva på bloggen genom intäkter från reklam och events. Det kanske låter glassigt, men det ligger mycket jobb bakom.

– Man måste lägga ner sin själ i det. Det går åt mycket tid till kundrelationer och olika typer av evenemang. Mentalt jobbar jag hela tiden, jag tänker på bloggen konstant och skriver ungefär tre timmar per dag. Vi är ungefär 20 personer i Sverige som lever bra på våra bloggar.

Vad tänker du om RO-fällningen av Misslisibell?

– Det ska vara tydligt om något är reklam. Det ska fungera på det viset. Men vad vet man när man är 14 år? Jag tror att det är ganska vanligt att sånt här händer, och jag tycker att företagen har ansvar. Man kan fråga sig vad tjejen fått för ersättning av företaget. Har hon fått 100 000 eller lite smink? Företaget vet mycket väl hur många följare hon har. Jag tycker att det är fruktansvärt fult gjort av dem.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.