Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Annonsörer betalar för spill i tv

Publicerad: 14 April 2010, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Utbudsannonsörer betalar för tv-kontakter de inte vill ha sedan MMS lanserat mätning av tidsförskjutet tittande. ”Vi följer utvecklingen inför nästa årsförhandling”, säger Icas Magnus Wikner.


Den 22 mars lanserade MMS mätning av tidsförskjutet tittande, som omfattar allt tv-tittande som inte ses direkt när det sänds. Den nya mätningen drog upp den totala tittartiden med 2 procent under den första veckan – och adderade nya tittarkontakter som annonsörer måste betala för till och med sju dagar efter sändningen. Det drabbar utbudsannonsörerna.

– För oss gäller det att få träffarna under kampanjperioden, men än så länge är det väldigt få som ligger utanför. Vi har accepterat den här standarden, men vi följer leveranserna varje dag och tar med oss det inför nästa årsförhandling, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica.

Stefan Bjurholm, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam:

– Sjudagars-principen är ett beslut taget av Sveriges Annonsörsförening och kanalerna, som vi inte har kunnat påverka i KTR. Det är en kompromiss och vi får utvärdera den när vi ser hur stort tittandet det blir.

Det tidsförskjutna tittandet under första veckan var störst i grupperna 35-44 år, följt av 45-54 år. Där var tillskottet knappt 3 procent. Minst tillskott gav det i målgrupperna 15-24 år och bland pensionärer. Det kommersiella tillskottet för reklamkanalerna var omkring 0,5 procent i hela tv-befolkningen.

– Jag hade trott att det tidsförskjutna tittandet skulle vara lite mer. Det är klart att det adderar lite räckvidd till kanalerna, men det är ingen revolution ännu, säger Pontus Bergdahl, vd på MMS.

MMS siktar på att mäta även det tidsförskjutna tittandet på kanalernas webb-tv-tjänster i höst, vilket väntas ge ett högre tillskott än ondemand-tittande på tv:n.

Tidsförskjutet tittande

Tabellen visar hur många procent som det tidsförskjutna tittandet tillförde live-tittandet vecka 12. Källa: MMS.

Målgrupp

Tillskott i procent

15-24 år

1

25-34 år

1,5

35-44 år

2,9

45-54 år

2,4

55-69 år

2,0

70-99 år

1,0

3-99 år

1,8

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.