Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Annonser i spel storökar

Publicerad: 26 juni 2009, 08:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Intresset för reklam i tv- och datorspel ökar stort. Men Microsoft dominerar svenska marknaden totalt. – Vi skulle gärna ha fler alternativ, säger Kristina Carlsson, chef för Mediaedge Interaction.


In-game advertising, IGA, spås av analysinstitutet Yankee Group att omsätta 7,2 miljarder kronor globalt 2011.

I Sverige var Puma först ut med att prova Microsofts IGA-erbjudande, och efter en period av stiltje har Microsoft fått ordentlig fart på affärerna. Sony Ericsson, Telia, Försvarsmakten, MTG och ett flertal filmbolag är några av de nya kunderna.

– Tidigare kunde vi bara redovisa antalet annonsvisningar, men nu kan vi också redovisa antalet unika kontakter för kampanjperioden. Det har ökat intresset, säger Fredrik Wallner, chef för Microsoft Advertising.

Hur stor räckvidd Microsofts IGA-paket har vill han inte berätta.

– Den siffran baseras på antalet sålda Xbox 360-konsoler och är konkurrenskänslig information.

Kristina Carlsson är nöjd med resultaten för de kampanjer som Mediaedge har genomfört men ser ett problem i att det bara  finns en leverantör på marknaden.

– IGA har en stor tillväxtpotential, men marknaden präglas av en stor okunskap, vilket till viss del beror på att bara Microsoft finns på marknaden. Det behövs fler ambassadörer och mer diskussion, säger hon.

Fredrik Wallner säger att Microsoft, genom att vara först ut på marknaden, har skaffat sig ett övertag som konkurrenterna får svårt att ta igen:

– Valet av IGA-teknologi är inget man hänger på i slutskedet av produktionen. Det måste tas i ett tidigt skede. De spel som släpps nu implementerade vår teknik redan för tre år sedan.

Microsoft säljer annonser på sin egen plattform, Xbox 360, och har ett avtal på pc-sidan med Electronic Arts. Största konkurrenten på konsolsidan, Sony Playstation, har kommit igång sent och skrev först förra året ett avtal med IGA Worldwide för annonsförsäljningen. I Sverige går det fortfarande inte att köpa annonser i Playstation 3-spelen.

– Jag kan inte kommentera våra planer inom det här området för tillfället, säger Christine Platon, operativ chef för konsumentmarknadsföring för Playstation 3 på Nordisk Film.

Google är en annan aktör som skulle kunna rubba Microsofts dominans. När nätgiganten köpte IGA-företaget Adscapes 2007, förväntade branschen sig att Microsoft skulle bli rejält utmanat, men så har inte skett. Istället har Google med sitt Adsense for games riktat in sig på webbaserade förströelsespel. Systemet provlanserades i USA förra året. Om en svensk lansering är aktuell kommenterar Google via mejl:

”Google har som målsättning att lansera alla produkter och tjänster på alla marknader, men det är omöjligt att säga när det kommer att ske.”

Huruvida Google fortfarande har ambitionen att utmana Microsoft på konsol- och pc-marknaden återstår att se.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.