Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Annonsbilagan har flyttat ut på nätet

Publicerad: 12 Maj 2010, 11:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Trots kritik från läsarna släpper allt fler medier in köpt redaktionellt material på sina sajter. En digital motsvarighet till annonsbilagor.


Köpt redaktionell kommunikation blandat med det redaktionella materialet kommer bli en allt vanligare syn på svenska mediesajter.

Trots att formatet ofta möts av hård kritik från läsarna växer intresset snabbt, både från annonsörernas och från mediernas håll.

– Det finns uppenbara uppsidor för alla parter, säger Anders Rask, vice vd på OTW Communication.

Medierna behöver nya intäktsmodeller på webben vid sidan om traditionella banners, och annonsörerna vill synas så nära den redaktionella miljön som möjligt.

– Man vill finnas där trafiken redan finns. Det är billigare att köpa in sig på en befintlig mediesajt och publicera sitt innehåll där, än att skapa trafik själv, säger Anders Rask, som är övertygad om att den här typen av samarbeten kommer att öka. Intresset bland kunderna är stort.

Gunilla Holma, vd för branschorganisationen Sveriges Uppdragspublicister:

– För medierna är samarbetena ett sätt att sätta fokus på ett område som man vet att annonsörerna är intresserade av. Man ger annonsörerna en chans att synas i en miljö som handlar om dem, säger hon.

Aftonbladet.se har kommit längst bland svenska medier. Volvos nyhetssajt ”På väg” och SEB:s ”Spara & Placera” är den digitala motsvarigheten till papperstidningens annonsbilagor, med redaktionella texter om bil- respektive bankbranschen.

Aftonbladets försäljningsdirektör Anders Berglund räknar med att det redaktionella samarbetet med annonsörer kommer att utvecklas starkt under den närmaste tiden.

– Det är ett sätt att hitta intressanta affärsupplägg tillsammans med våra kunder, och samtidigt skapa bra produkter för våra läsare, säger han.

Bland nyheterna Aftonbladet.se-löpet finns nyhetsliknande puffar som leder till annonssajterna. Puffarna är annonsmärkta men har trots det vid upprepade tillfällen anmälts till Konsumentverket, som dock ännu inte har beslutat i något ärende.

Aftonbladet har en tydlig policy om exponering och annonsmärkning av det köpta materialet.

– Det är alltid viktigt att vara tydliggöra vem som är avsändare. Det får aldrig uppfattas otydligt för läsaren, säger Anders Berglund.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.