Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Anna Settman: ” Det finns väldigt lite strukturerat kapital”

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 26 Januari 2016, 08:56

Medieveteranen Anna Settman har sadlat om och blivit riskkapitalist.I nya The Springfield Project jagar hon framtida digitala succéer.Men medieidéerna har hittills fått nobben.


– Vi tittar på medieprojekt precis som andra bolag, säger Anna Settman.

Hon ledde Aftonbladets digitala utveckling som chef för ”Aftonbladet nya medier” och tog över vd-jobbet för hela Aftonbladet 2009 – ett jobberbjudande som hon fick under sin föräldraledighet.

I finans- och annonskrisens snålblåst var Anna Settman en av dem som såg till att den stora kvällstidningen satsade hårt på att ställa om från printarvet till en digital verklighet.

När hon i dag tittar i backspegeln anser Anna Settman att det största misstaget var att inte mer gjordes snabbare.

– Jag tycker fortfarande att Aftonbladet har varit duktiga på att ställa om affären, men jag tycker också att vi kunde ha haft högre fart i att verkligen tänka digitalt, säger hon.

Anna Settman lämnade Aftonbladet 2012 och värvades till rollen som nordisk chef för mediejätten MTG:s betal-tv.

Efter bara tre månader på posten sade hon upp sig.

Vad var det egentligen som hände där?

– Anna-sättet att arbeta och MTG-sättet att arbeta var inte den perfekta matchen. Visst hade jag velat stanna längre när jag började, men det var rätt beslut att lämna. Jag tror att man ska vara där man gör störst nytta.

Sedan ett år tillbaka jobbar Anna Settman, vid sidan av en lång rad styrelseuppdrag, helhjärtat med The Springfield Project. Det är ett riskkapitalbolag, eller en så kallad företagsinkubator, som investerar i digitala start-ups.

Kontrasten mot de stora mediebolagens värld är på vissa sätt stor.

– Under min tid på Aftonbladet var det utvecklingsprojekt som drog väldigt mycket pengar. Nu är det fascinerande att se hur nystartade bolag med så lite pengar kan utveckla så mycket, säger Anna Settman, som dock konstaterar att den något mytomspunna start-up-världen har en del att lära av etablerade företag:

– Jag har funderat mycket på vad som bygger framgång hos företag. Det finns något häftigt i bolag som kontinuerligt lyckas utveckla sin affär. Stora bolag beskrivs ofta som långsamma, men jag är förvånad över hur många små bolag som håller fast vid sin idé för länge när den inte flyger.

Idén bakom The Springfield Project, som Anna Settman grundade tillsammans med riskkapitalräven Anders Lindqvist, är att tillgången till riskkapital för bolag i ett tidigt skede är kraftigt begränsad i Sverige.

The Springfield Project investerar upp till 500 000 kronor i ett första skede. Därefter får de utvalda bolagen hjälp att trimma affären i ett utvecklingsprogram.

I en andra runda kan bolagen få ytterligare finansiering på uppemot 10 miljoner kronor för att expandera affären och delta i ett förlängt utvecklingsprogram.

Hittills har ett av bolagen, jobbtjänsten Cruitway, fått en andra investering på 5 miljoner kronor.

Inspirationen till The Springfield Project har bland annat hämtats från företagsinkubatorn Y Combinator i Silicon Valley.

– I den tidiga fasen för investeringar i Sverige finns statliga Almi och ”ängelpengar”. I mellanfasen, investeringar mellan 2 och 10 miljoner kronor, finns väldigt lite strukturerat kapital i Sverige. Springfield är ett nytt tillskott på den svenska investerarmarknaden.

Pengarna kommer i sin tur huvudsakligen från fyra välbärgade investerare, däribland miljardären Staffan Persson (som nyligen investerat i mediesajten Breakit).

Övriga investerare är Per Josefsson och Peter Thelin (Brummer & Partners), Ernström kapitalpartner AB samt grundarna själva.

Just nu håller Anna Settman på att leta efter sju till tio nya bolag att ta under sina vingar i The Springfield Projects tredje investeringsrunda.

– Vi har precis öppnat för ansökningar. Alla med goda idéer kan söka.

Kravet: Affärsidén ska vara digital. Och bra.

Däremot har The Springfield Project inte något speciellt branschfokus.

Hittills lyser investeringar i nya medieprojekt med sin frånvaro.

– Det har funnits bolag som har sökt. Jag är den enda i teamet som väljer vad vi ska investera i som har mediebakgrund, och vi tittar på medier precis som vi tittar på alla andra bolag.

Men inget har hållit måttet?

– Uppenbarligen inte. Inga av de 14 bolag som vi har investerat i har varit medieverksamheter.

I stället handlar det om allt från Lavendla (begravningstjänster över nätet) till Coda Rica (som ska lära barn att koda sina egna spel i HTML).

Men Anna Settman har även testat rollen som investerare på egen hand.

Sedan sju år tillbaka är hon delägare i en KBT-klinik, som erbjuder terapi online. Hon har även gått in i appen ”Dreams”, en sorts mobil spar-app som lanseras i samarbete med Ålandsbanken.

Den forna Aftonbladet-vd:n har dock inte gått så långt som att börja kalla sig för riskkapitalist.

– Ha ha. Nej, jag har inte presenterat mig som det än.

Anna Settman

Ålder:

44 år.

Familj:

Gift med tv-profilen Peter Settman. Har två barn.

Tjänar:

2 903 300 kronor (fastställd förvärvsinkomst 2013).

Bor:

Östermalm, Stockholm.

Karriär:

Började på Aftonbladets marknadsavdelning 1993, och avancerade till roller som reklamchef, marknadschef och vd för Aftonbladet nya medier. Vd för Aftonbladet 2009–2012. Lämnade mediebranschen efter en kort tid som nordisk betal-tv-chef på MTG 2013. Grundade 2014 The Springfield Project.

Kör:

”Mercedes CLS Shooting Brake, jag är ganska bilintresserad.”

Medievanor:

Omni, Breakit, Dagens Industri för överblicken. Läser Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Är ett ”riktigt freak på inredningstidningar”.

Första jobbet:

”När jag var 15 år sommarjobbade jag på båtvarv. Där skruvade jag på båtmotorer, hade blåställ och körde truck.”

Dold talang:

”Jag vinner alltid i gocart.”

Styrka:

Är nyfiken.

Svaghet:

Är otålig.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.