Anklagelser om fusk i SL-avtalet

SL ger otillåtna mångmiljonrabatter till Clear Channel. Det hävdar JCDecaux – som menar att SL bryter mot reglerna i sin egen upphandling.

– Det kan handla om tvåsiffriga miljonbelopp, säger Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux.

Utomhusbolaget JCDecaux har sedan upphandlingen i höstas stridit för att få ut hemligstämplade delar av avtalet mellan SL och Clear

Channel, gällande reklamförsäljningen på 1 400 väderskydd i Stockholm. I förra veckan tvingade kammarrätten SL att släppa en del av materialet.

Nu riktar JCDecaux vd Magnus Heljeberg svidande kritik mot SL, efter att bolagets jurister granskat avtalet.

– SL bryter mot skall-kraven i upphandlingen genom att man har förhandlat fram rabatter på årshyran. Det kan  handla om miljonbelopp, kanske till och med tvåsiffriga miljonbelopp, säger Magnus Heljeberg.

De påstådda rabatterna gäller ersättning för bristande strömförsörjning samt underhåll.

Det var just den höga årliga hyran – minst 65 miljoner per år – som JCDeacaux inte kunde acceptera i upphandlingen. Därför tecknande SL istället avtal med Clear Channel.

– Vi tolkade ”golvet” på 65 miljoner per år som ett absolut skall-krav. Sätter SL upp ett sådant krav ska de också följa det, säger Magnus Heljeberg och fortsätter:

– Vi vänder oss starkt emot att SL först utesluter oss för att vi inte accepterade detta krav, för att sedan teckna ett avtal där man ger möjlighet till rabatt på golvnivån.

SL slår dock ifrån sig.

– Detta är väldigt allvarliga anklagelser som bygger på antagandet att vi inte kommer att leva upp till grundkraven i avtalet. Det är givetvis inte vår intention, säger Charlotte Alström, bolagsjurist på SL.

Clear Channels vd Ola Klingenborg vill inte kommentera bolagets affärsrelation

med SL – men säger att avtalet är ”mycket förmånligt för SL”.

– Vi vann den offentliga upphandlingen genom att vi kan leverera bättre försäljningssiffror, det är inte mer komplicerat än så. Det känns som att JCDecaux griper efter halmstrån, en smula desperat, säger han.

SL har tidigare ersatt JCDecaux med 15 miljoner kronor för just strömlösa reklamskåp under den tidigare avtalsperioden.

I det nya avtalet lovar SL att alla väderskydd ska ha ”fungerande strömförsörjning” från den 1 juli i år.

• JCDecaux vinner 2006 upphandlingen om SL:s väderskydd – som dessförinnan har hanterats i nära 20 år av Clear Channel utan konkurrens.

• Hösten 2010 tar Clear Channel tillbaka avtalet efter en upphandling – varpå ett ordkrig utbryter. JCDecaux säger sig vara glada att slippa SL:s dyra väderskydd.

• JCDecaux inleder en rättslig process mot SL:s beslut att hemligstämpla centrala delar av avtalet.

• Den 16 maj 2011 tvingar kammarrätten SL att häva en del av sekretessen.

Erik Wisterberg

Publicerad 2011-05-24 12.48Uppdaterad 2015-12-06 15.09

Dela artikeln: