Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Amanda Koutra enda kvinnliga mediebyrå-vd:n

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Kvinnorna dominerar kommunikationsutbildningarna och leder allt oftare marknadsavdelningar – men på byråsidan är jämställdhetsläget uselt. Bara en enda av Sveriges femton mäktigaste mediebyråer har en kvinnlig vd. Lika illa är det på de största reklambyråerna – av 21 kreativa chefer är 20 män.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerAmanda KoutraStaffan SlörnerCarat

Landets kommunikations­byråer hanterar medieköp för mer än 30 miljarder kronor varje år, och styr till stor del innehållet i alla de reklambudskap som möter oss varje dag. Men byråernas makt över det offentliga rummet är långt ifrån en jämställd historia.

– Jag reagerar ofta på hur otroligt dåligt jämställd kommunikationsbranschen är på byråsidan. Det är uruselt, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Värst är det bland mediebyråer i Dagens Medias jämställdhetskartläggning.

Trots att nästan två tredjedelar av medarbetarna på landets största mediebyråer är kvinnor har bara en bråkdel lyckats ta sig till den absoluta toppen.

Amanda Koutra på Carat är den enda kvinnliga vd:n på landets 15 största mediebyråer, som tillsammans står för bortåt 90 procent av branschens omsättning.

– Vi behöver större mångfald generellt, inte bara på ledande positioner. Jag tror att det skulle tillföra nya perspektiv och tankesätt som skulle vara bra för branschens utveckling på sikt, säger hon.

Dessutom hamnar Amanda Koutra en bra bit bakom sina manliga kollegor på lönestegen.

Trots att hon leder Sveriges näst största mediebyrå, efter Starcom, hamnar hon först på en elfteplats i Dagens Medias senaste topplista över de högst betalda medie­byråcheferna.

Mediebyråernas jämställdhetstrend går heller inte åt rätt håll.

För ett par år sedan hade även PHD och Vizeum kvinnor på vd-posten, men de har ersatts av män.

Amanda Koutra tror att medvetenheten om könsfördelningen på mediebyråerna är låg.

– Jag har ingen bra förklaring. Vår bransch speglar landets övriga företag och så här ser det ut. Samtidigt tycker jag att vi som jobbar med kommunikation borde ligga i framkant, säger Amanda Koutra.

Men SCB:s yrkesstatistik är nedslående läsning för medie­byråerna.

Andelen kvinnor bland landets verkställande direktörer och verkschefer var 2009, det senaste året det finns statistik för, drygt 12 procent. Fortfarande hårresande lågt – men ändå högre än andelen bland Sveriges mediebyråer.

Jämställdheten på reklambyråerna är inte så mycket bättre.

Bara 4 av landets 20 största reklambyråer har en kvinnlig vd, och endast en kvinna kvalar in på Komms lista över branschens 30 bäst betalda.

Allra sämst kvinnlig representation har de kreativa cheferna på reklambyråerna. Där är endast 1 av 21 kreativa chefer kvinna – Mia Clase på Stor­åkers McCann.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Det är tråkigt och det förvånar mig. Där jag arbetar har vi en majoritet av kvinnor på ledande positioner, så jag har blivit van vid det, säger hon.

Varför tror du att det ser ut så här?

– Jag har funderat rätt mycket på att när vi gick i skolan var det många som sa att tjejerna skulle försvinna efter några år. Så blev det, men det har inte haft att göra med barnafödande. En del blev frilans, och flera bytte bransch. Jag vet inte varför.

Men inte heller bland reklambyråerna råder det någon större brist på kvinnor bortom de ledande positionerna.

Kvinnorna stod för i genomsnitt 47 procent av hela personalstyrkan på de 20 stora reklambyråer som Dagens Media har granskat.

– Går man nedåt ett snäpp och tittar på exempelvis projektledarna, vilka jag skulle säga är byråns viktigaste resurs, är siffrorna helt annorlunda. Nästan hälften av kreatörerna och projektledarna är kvinnor, säger Pia Grahn Brikell, chief growth officer för McCann i Norden och Benelux, och en av få kvinnor på ledande positioner i reklam­världen.

Amanda Koutra:

– Jag tror att man skulle kunna attrahera fler kvinnor till höga poster om det fanns fler kvinnliga förebilder. Mitt råd till de kvinnor som tycker att det här lockar är att tydligt tala om vad du vill, bygg ditt eget nätverk och glöm inte att be om hjälp när du behöver.

Dante Thomsen

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.