Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Allt mer publiceras dubbelt

Publicerad: 23 September 2009, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Svenska dagstidningar har mycket svårt att nå lönsamhet på webben. Samtidigt ökar dubbelpubliceringen av pappersmaterial på webben kraftigt.


En undersökning från omvärldsbevakningsföretaget Infopaq visar att svenska dagstidningar publicerar så mycket som 71 procent av sitt innehåll både i papperstidningen och på webben. På webben är innehållet också nästan alltid helt gratis.

I studien, genomförd i slutet av våren, granskade Infopaq 100 artiklar från både morgon- och kvällspressens papperstidningar för att sedan se i vilken utsträckning materialet även fanns på webben. Lägst grad av dubbelpublicering har notiser som i runt hälften av fallen dyker upp både på pappret och på webben. Featurematerial dubbelpubliceras så ofta som nio gånger av tio.

– Lokala tidningar har sällan ett kraftigt nyhetsflöde och för att få det lägger man ut en stor mängd även på nätet. Ofta är det omarbetade artiklar av tidningsmaterialet som läggs ut på webben, säger Ulf Lindholm, projektledare på Infopaq.

Undersökningen omfattade bland annat Sydsvenskan, Aftonbladet, Göteborgs-Posten och Västerbottenskuriren.

Företaget gjorde en liknande undersökning för tre år sedan, då låg dubbelpubliceringen på 25-35 procent.

– Man har insett att en större publik finns på nätet och därför flyttat över mycket material dit. Lönsamheten och finansieringen har man sett som ett senare problem, säger Ulf Lindholm

När det gäller affärspress  är mängden dubbelpublicerat material betydligt mindre.

– Här är överlappet mycket litet, 10-20 procent, vilket också gör att företag som kartlägger sig själva måste titta på både pappret och webben i större utsträckning, säger Ulf Lindholm.

Ola Eriksson

ola@dagensmedia.se

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.