Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Allt fler byråer till Malmö

Publicerad: 30 Mars 2011, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Skånska reklambyråer växer så det knakar. Men inte tack vare närheten till Danmark. Integrationen mellan Malmö och Köpenhamn är överdriven, säger Andreas Pitlik, vd på South Valentin.


Häromveckan passerade Malmös befolkning 300 000 invånare. Samtidigt planeras en rad stora infrastrukturella satsningar i staden, vilket naturligtvis gynnar aktörerna i kommunikationsbranschen. Två av Skånes tre reklamdrakar slog byråintäktsrekord förra året, enligt en kartläggning som nyhetsbyrån Rapidus nyligen genomfört.

Patrik Andersson, vd på Starcom Malmö, bekräftar bilden.

– Finanskrisen märktes inte av så mycket här nere, det kom många nya företag, säger han.

I dag har byrån 16 anställda – och bara i år har Starcom Malmö fått in 12 nya kunder, enligt Patrik Andersson.

Samtidigt är Malmös kommunikationsmarknad betydligt mindre konkurrensutsatt än i Stockholm. Det var anledningen till att veteranerna Andreas Pitlik, Johan Elsner och Valentin & Byhr för knappt ett år sedan valde att starta en ny byrå i staden, South Valetin.

– Vi bedömde att det var mindre konkurrens här, säger han.

I dag har South Valentin fyra större och ett tiotal mindre kunder, inklusive INR och Spendrups, säger Andreas Pitlik. Under sina första 11 månader omsatte byrån 14 miljoner kronor, säger Andreas Pitlik.

Även Starcom Malmö anser att det råder en underetablering på den skånska marknaden.

– Det är nu vi får ta chansen, jag tror att vi är dubbelt så stora inom ett par år, säger Patrik Andersson.

Öresundsbron har naturligtvis fört de svenska och danska marknaderna närmare. Men brons betydelse är överdriven, menar byråerna.

– Malmö växer, regionen växer, men integrationen är överdriven. Att danska kunder skulle välja en svensk byrå händer inte. Det är för stora kulturskillnader, det är olika valutor, olika skatter, det spelar roll, säger han.

Ulf Strömqvist, vd på Hilanders, fyller i:

– Det är väldigt stor skillnad på företagskulturen i Sverige och Danmark, den skillnaden har inte bron tagit bort, säger han.

Patrik Andersson på Starcom tycker att politikerna borde göra det lättare att resa mellan länderna.

– Det är fortfarande dyrt att åka över bron. Hade det varit billigare hade det kanske varit lättare, säger han.

Ulf Strömqvist igen:

– Det pågår dock väldigt många parallella initiativ och ett nätverkande mellan städerna. På sikt kan bron skynda på den processen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.