Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Allers störst efter uppköpen

Publicerad: 26 Augusti 2009, 11:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Allers har passerat Bonnier Tidskrifter i storlek. Trots det har Bonnier Tidskrifter den överlägset största försäljningen - i snitt 149 kronor per läsare.


Allers Förlags bruttoförsäljning per läsare har de senaste två åren ökat från 55 till 94 kronor per läsare. Enligt marknadsdirektören Bo Göran Nilesjö beror ökningen till största delen på de senaste årens uppköp, där Allers förvärvat bland annat Hachette.

– Hachette är mycket mer annonsfinansierade än vad vi på Allers är.

Trots uppköpen och den ökade bruttoförsäljningen lyckas Bonnier Tidskrifter dra ifrån Allers. Under samma tvåårsperiod har förlaget ökat bruttoförsäljningen per läsare från 110 till 149 kronor. Bo Göran Nilesjö är ändå nöjd med förlagets försäljning, som gått upp under sommaren.

– En stor del av vår försäljning sker under de tre sommarmånaderna. Jag kan inte säga hur mycket vi gått upp, men kan man öka jämfört med tidigare år då ska man vara väldigt nöjd.

Allers största intäktsben är dock tidningsförsäljningen, både prenumerationer och lösnummer, som utgör huvuddelen av den totala omsättningen, berättar Bo Göran Nilesjö.

– Det viktigaste för oss är att sälja tidningar, och sedan ser vi annonsförsäljningen som en bonus på det.

Allers jobbar nu med att slå ihop de två olika annonssäljkårerna till en. Omorganisationen beräknas vara klar i början av 2010. Då ska även nya annonspaket vara på plats, men Bo Göran Nilesjö vill inte avslöja några detaljer om dem.

– Sammanslagningen sker successivt nu efter sommaren.

Allers är nu Sveriges största förlag sett till totalräckvidd. De senaste årens uppköp har gjort att förlaget passerat Bonnier Tidskrifter med drygt en miljon läsare. Allers når nu 6,3 miljoner läsare och Bonnier Tidskrifter 5,2 miljoner. Siffrorna är dock inte justerade för dubbeltäckning.

Albinsson & Sjöberg lade i slutet av 2008 ned titlarna Bilsport Special och Nostalgia Special, samtidigt som Gatbilar och Street Extreme, Classic Börsen och Classic, slogs ihop.

Trots nedläggningarna har förlagets totalräckvidd ökat med 3 procent till 871 000 läsare. Den största ökningen står Trucking Scandinavia för, som ökade med 24 procent till 47 000 läsare i årets första Orvesto Konsument.

– Vi tror att vi har nått vår botten vad gäller upplagor och annonsförsäljning. Ibland när vi lägger ned en titel kan vi få tillbaka läsarna till en annan av våra tidningar eftersom tidningskoncepten ligger nära varandra, säger Susanne Zec, försäljningschef på Albinsson & Sjöberg.

– Dessutom hoppas vi att nättjuven, som har tagit mycket läsare, håller på att stabiliseras. Många läsare kanske inte bara nöjer sig med internet när det gäller våra specialområden, utan vill ha mer fördjupande artiklar och bättre bilder.

Förlagets bruttoförsäljning per läsare har dock minskat från 71 kronor 2006 till 69 kronor 2008.

– 2008 var ett bra annonsår, däremot kan en orsak vara att vi ger ut titlar som ligger nära varandra och jobbar mycket med annonspaketlösningar.

Se tabellerna till höger för alla siffror.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.