Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se


En efter en har kändistidningar fått lägga ner. Frida Förlags tidning Glaze och Bonniers utmanare S är bara några i raden. I dag dominerar Aller Media marknaden med sina fyra titlar. Segmentet är också prioriterat av nya vd:n Bodil Ericsson Torp.

Nyligen meddelade förlaget att Hänt i Veckan, efter 20 år, gör comeback och ersätter Se & Hör. Samtidigt lanseras underhållningssajten Hänt.se.

– Se & Hör har haft oförtjänt dåligt rykte. När en titel får dålig klang är det nästan omöjligt att jobba bort den. Tidningen hade gått lite i stå, säger Bo Liljeberg, som tog över som chefredaktör för samtliga kändistitlar från Aller Media i mars i år.

Under våren har också danska Se & Hör varit i blåsväder sedan det avslöjades att tidningen under flera års tid övervakat kändisar och följt deras kreditkortstransaktioner. Svenska Aller Media tog avstånd från skandalen, men det är inte osannolikt att varumärket fått sig en törn.

Enligt Bo Liljeberg är beslutet att lägga ner tidningen en del i att positionera om förlagets titlar gentemot varandra.

– Vi hade flera titlar som hade samma story några veckor. Då börjar de kannibalisera på varandra. Inom förlaget har det funnits en saknad efter Hänt i Veckan, som är ett enormt starkt varumärke. Kännedomen är gigantisk trots att det är en produkt som inte funnits på 20 år.

Målgruppen är fortfarande kvinnor 35 plus, men tidningen ska innehålla en ny form av kändisjournalistik. Mer fördjupning, mer bredd, fler profiler – och gärna skandaler.

– Det ska vara skojigt och skandalöst. Vi gillar skvaller även om vi inte visar det. Alla är nyfikna, säger Bo Liljeberg.

Orvesto Konsuments senaste mätning visar att samtliga kändistitlar på marknaden har minskat sin räckvidd, jämfört med samma period förra året. Konkurrensen online, från bloggar, utländska och svenska kändissajter och kvällstidningar, pekas ut som möjlig förklaring. Men Bo Liljeberg är positiv.

– Jag tror definitivt att det finns en framtid för kändistidningarna, men den kanske inte är evig. Utmaningen är att våga utveckla kändisjournalistiken.

Aller Medias nya underhållningssajt är ett försök att bredda affären. Sajten ska leva sitt eget liv och vara ett eget varumärke. Hur intäktsmodellen kommer att se ut är än så länge hemligt.

– Jag sitter inte inne med några självklara svar, men jag har vissa tankar kring detta.

Anders Juhlin, förlagschef på Frida, som ger ut Veckans Nu, tycker att det ska bli spännande att se Allers digitala satsning.

– Sajter som Posh24 och Starlounge ha försökt, men det är svårt att få annonsörer till sådant material. Det ska bli spännande att se om Aller Media har knäckt koden för att få ekonomi i kändisnyheter online.

Han ser inte konkurrensen från utländska sajter som TMZ och Us Weekly som ett stort hot mot den svenska kändispressen.

– Man vill ha den svenska kopplingen. Däremot kan man inspireras av dem. Vi måste vara på tå och se vad publiken vill ha, men än så länge står Veckans Nu starkt.

Anders Juhlin ser ett stort sug efter kändisnyheter.

– Räckviddssiffrorna sjunker, men de sjunker relativt lite jämfört med annan typ av populärpress. Den allmänna trenden är negativ, men det handlar inte om att intresset avtar. Det handlar om distributionsformen.

Kändistidningar

Antal läsare per nummer, enligt senaste Orvesto konsument. 2014:1, räckvidd. 1 jan–30 april

Veckans Nu: 146 000

Hänt Bild: 182 000

Hänt Extra: 363 000

Se & Hör: 275 000

Svensk Damtidning: 342 000

Aftonbladet Klick: 190 000

Expressen Extra: 97 000

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.