Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Alla vill in i Andrés studio

Publicerad: 10 November 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Sponsorerna står på kö för att få sponsra SVT:s populära ”Vinterstudion”. Men säljbolaget tvingas säga nej – för programmet får inte sponsras. "Sista ordet är inte sagt", säger Göran Aadland på SVT:s säljbolag Morespace Sport & Media.


Han tycker att ”Vinterstudion” borde vara sponsringsbart på samma sätt som magasinsprogrammen ”Hockeykväll” och ”Vinterkväll” i SVT.

– Det pågår en diskussion inom SVT om at t eventuellt tillåt-a sponsring av ”Vinterstudion” i framtiden, men det är en stor process och inte aktuellt till kommande säsong, säger Göran Aadland.

Säsongens första ”Vinterstudion” sänds från en kåta i Gällivare i samband med världscupspremiären i längdskidor den 20 november. Programledare är som vanligt André Pops.

– Svenskarnas intresse för skidsport är rekordstort, både bland män och kvinnor. Det finns många omtyckta profiler bland åkarna just nu och efter framgångarna i OS och den smällkalla vintern, som gav många chansen att prova själva, har intresset ökat ännu mer, säger Göran Aadland.

Mest lockar skidskyttet, med i snitt 800 000 tittare per sändning.

Istället för att sponsra ”Vinterstudion” kan annonsörer som vill exponeras i samband med skidåkning välja att sponsra sändningarna från tävlingarna – både världscuper och mästerskap sänds i SVT. Sponsorernas varumärken exponeras på billboards vid sändningarnas start och slut.

Än så länge är Audi, sängförsäljaren Sova och internetbutiken Snowandmotion.se klara sponsorer till sändningarna från den alpina världscupen. Den officiella bussleverantören under längd-VM i Oslo, norska Netbuss, sponsrar SVT:s sändningar från mästerskapet.

Audi är sedan tidigare internationell sponsor av alpina världscupen och VM i Tyskland och sponsrar även det svenska landslaget. All kommunikation kring modellen Quattro kopplas till utförsåkning.

Bilmärket har tidigare sponsrat enskilda världscupssändningar men har i år valt att sponsra hela säsongen, en investering på 1,7 miljoner kronor enligt Morespaces bruttoprislista.

– Vi får bra respons på vår alpina sponsring. Utförsåkning passar ihop med våra produkter och vår målgrupp, som är mycket intresserade av skidåkning. I år testar vi att sponsra sportsändningarna som ett komplement till vårt övriga engagemang, säger Irene Bernald, marknadschef på Audi i Sverige.

Även Snowandmotion.se är ny sponsor av tv-sändningarna från alpina världscupen medan Sova har sponsrat SVT:s sportsändningar under hela året, bland annat ridsport och fri-idrott.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor Vattenfall, som i år har utökat sitt sponsorskap till att även omfatta Internationella skidförbundet, planerar inte att sponsra tv-sändningarna i år, enligt sponsor-chefen Annika Bränning.

Avtalen kring världscuper och mästerskap i längd och skidskytte är inte redo att offentliggöras än. Allt utrymme är inte sålt, säger Göran Aadland.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.