Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Alla slåss om att ha lägsta pris

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Ett år har gått sedan Telenors lågprisalternativ Vimla lanserades på marknaden. Nu har samtliga telekomoperatörer en ”prispressare”.– Vi pratar om pris för att sätta oss i rätt sammanhang, men jag tycker att branschen har förstört sig själv genom att bara prata pris, säger Johan Littorin på Vimla.


Comviq, Halebop, Hallon och nu senast Vimla. Lågprisalternativen i telekombranschen är här för att stanna. Vimla, som ägs av Telenor och till en början hade ambitionen att bara synas i sociala medier och växa genom rekommendationer, ska bli synligare i år.

– Folk är så vana vid att se mobiloperatörer i tv, tunnelbana och andra traditionella medier. De förväntar sig det för att se någon som trovärdig. Vi ska fortsätta särskilja oss genom att ha fokus på sociala medier och rekommendationer, men vi behöver göra investeringar i köpta kanaler för att som ny aktör snabbare få upp varumärkeskännedomen, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.

Att samtliga telekombolag gett sig in i lågprissegmentet är en naturlig utveckling, menar han. Det finns fyra nätägare som har varsin position, men för att få ut mer avkastning på sina stora nätinvesteringar behöver de tilltala andra målgrupper, som inte är desamma som för modervarumärket.

– Att alla gör samma analys är inte konstigt. Men att man inte differentierar sina dottervarumärken mer är inte alls imponerande. Alla fokuserar på pris, vilket är en grundförutsättning, men inget sätt att särskilja sig.

Vimlas mål är att bli Sveriges mest användarvänliga mobiloperatör, en operatör som man inte ska behöva kontakta eftersom man smidigt kan fixa det man behöver själv.

Hallon, som lanserades ett år innan Vimla som operatören utan bindningstider, aktiveringsavgifter och fakturor, tycker att det är bra med ytterligare konkurrens.

– Att det är fler som kopierar oss och kommunicerar på liknande sätt är bra. Det hjälper oss att få ut budskapet om varför man ska tänka enkelhet och ifrågasätta fakturor. Sen ska vi vara bättre än Vimla, säger Niklas Grawé, chef för Hallon.

Comviq, som lanserades redan 1981, är Tele2:s prispressare. Företaget tog nyligen det strategiska beslutet att de två varumärkena ännu tydligare ska särskiljas för att stå emot den ökade konkurrensen.

– Marknaden har tydligare delats upp i en lågprismarknad och en värdedriven marknad. Det är fler aktörer som vill prata med samma målgrupp, vilket tvingar oss att vara mer på tå och vara lyhörda inför våra kunders behov och hur de har förändrats de senaste åren. Vi var mer eller mindre ensamma på lågprismarknaden under en lång tid utan någon konkurrens, men det här är bra för oss, säger Mimmi Sköldberg, varumärkeschef för Comviq.

Hon menar att en av Comviqs konkurrensfördelar gentemot de nya aktörerna är att operatören har ett starkt reklamkoncept i kioskägaren Karim.

– Vi har ett arv med oss in i den nya konkurrenssituationen. Det är en stor fördel. Vi är också väldigt kommunikationsinriktade och tror att kommunikation kommer göra stor skillnad på en marknad där det handlar om kronor och ören. Här kan vi särskilja oss och få konsumenterna att välja operatör med hjärta och inte bara plånbok.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.