Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Alla resejättar tar ut ny kurs

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Ving byter reklambyrå, liksom Apollo som också skrotar guden – Fritidsresor både byter namn och tar in en ny byrå.– Det är alltid ett risktagande att byta namn, säger Fredrik Arvius, partner hos varumärkeskonsulterna Lynxeye.


Fritidsresor är Nordens största researrangör. Under 2013 sålde charterjätten resor för hela 5,8 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Svenska Resebyråföreningen. Tvåan Ving sålde för 4,85 miljarder kronor.

Trots storleksskillnaden har Ving en högre preferens än konkurrenten Fritidsresor.

Enligt undersökningsföretaget Nepa låg Fritidsresors preferens i maj i år på 6 procent. Ving nådde samtidigt en preferens på 9 procent. I januari var skillnaden ännu större, då Fritidsresor hade en preferens på 7 procent och Ving på 12 procent.

Trean Apollo hade i januari en preferens på 4 procent och i maj hade den sjunkit till 2 procent.

Att preferensen minskar framåt våren beror på säsongs­variationer. Resebolagen har sin mest intensiva försäljnings­period i januari och februari, och kommunicerar då också mest.

Ving har länge jobbat med en breddning av erbjudandet och det ger nu resultat, berättar marknadschefen Claes Pellvik, apropå att bolaget nu har högst preferens i branschen.

– Vi erbjuder cityresor, kryssningar, rundresor och träningsresor utöver charter, säger han.

I förra veckan aviserade Fritidsresor att bolaget ska byta namn till TUI när moderbolaget väljer att samla alla koncernens bolag under ett varumärke.

Fritidsresor har funnits som namn i över 50 år.

Risken med att byta namn ligger, enligt Fredrik Arvius, framför allt i att de förväntningar och den relation som konsumenterna har till varumärket Fritidsresor kan komma på skam, om man inte lyckas överföra dem till det nya namnet.

– Om varumärket bara är byggt på igenkänning så får man det svårt. Men om man har starka och tydliga värderingar och bolaget håller vad det lovar så är risken mindre. Då handlar det mer om en teknisk överföring av namnet, säger han.

Fritidsresor är själva inne på samma spår. Enligt informationschefen Mathias Bergendahl har resenärerna redan en god kännedom och relation till TUI eftersom den leende logotypen redan är densamma och möter konsumenterna från bokning till flygplatsen och sedan till res­målet.

– Det här är inte ett varumärkesbyte, utan ett namnbyte. Varumärket i sig kommer bara att bli starkare när vi får tillgång till fler produkter och hotellösningar, säger han.

Ännu finns inga detaljer klara kring namnbytet, så som när och hur det ska ske eller vilken byrå som får ansvaret. Först sker namnbytet i Nederländerna, Frankrike och Belgien, för att därefter gå vidare till Norden.

För Ving finns det inte ”på världskartan” att byta namn, enligt Claes Pellvik.

– Vi tror att det är viktigt att behålla det lokala arvet och det varumärke som folk älskar, säger han.

Nyligen bestämde Vings moderbolag Thomas Cook att samtliga bolag inom koncernen ska arbeta med en och samma reklambyrå. Valet föll på brittiska Albion.

Men allt kommer inte att styras från London, berättar Claes Pellvik.

– Vår kommunikation i Norden har varit framgångsrik och vi kommer att ha stort inflytande. Vår marknadsföring i Norden kommer även framöver att i högsta grad vara lokalt anpassad, säger han.

Bytet från svenska Forsman & Bodenfors till brittiska Albion innebär också att Vings inhouse­byrå kommer att ta ett större ansvar för reklamen än tidigare.

– Vi har bra resurser i Stockholm som kommer att växa med uppgiften.

Någon större förändring av reklamkonceptet planeras inte. Däremot en ”evolution”.

– Vi fortsätter på den inslagna vägen och ska fokusera på att Ving är mer än bara charter, säger Claes Pellvik.

Nyligen beslutade Apollo att bryta samarbetet med Ingo, och skrota konceptet med guden Apollo, som lanserades 2012.

Istället kommer Apollo att samarbete med byrån Tillsammans Sthlm.

I höst lanseras Apollos nya reklammanér.

Turerna hos resebolagen

Fritidsresor

Väljer att samarbeta med reklambyrån Scholz & Friends, vars huvuduppdrag är att ta fram en höstkampanj. Hasan & Partners tog fram charterbolagets senaste vinterkampanj.

Aviserade i förra veckan att man ska byta namn till TUI.

Mediebyrå: Dentsu Aegis.

Medieköp 2014: 83,5 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Ving

Avbryter samarbetet med Forsman & Bodenfors efter mer än 9 år, på grund av ett beslut inom ägarkoncernen Thomas Cook. Istället ska samtliga bolag i koncernen jobba med brittiska Albion.

Mediebyrå: Vizeum.

Medieköp 2014: 88,6 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Apollo

Lämnar samarbetet med reklambyrån Ingo, som tog fram reklamkonceptet med guden Apollo 2012. Istället ska Tillsammans Sthlm ta fram ett helt nytt reklamkoncept på uppdrag av resebolagets relativt nytillträdda marknads­- chef Eva Lundström.

Mediebyrå: Scream.

Medieköp 2014: 78,3 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammät- ningar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev