Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Alkoholen flödar i tv-rutan

Publicerad: 11 Maj 2011, 06:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Vinimportörerna skruvar i år upp sina medieköp rejält. När reglerna för nätannonsering stramas upp blir tv den stora vinnaren.


Från och med årsskiftet infördes ytterligare restriktioner för alkoholannonsering på internet. I princip gäller nu samma regler som i tryckta medier.

Det har fått Altia Sweden, med varumärken som Chill Out och Aussie, att helt välja bort nätannonsering.

– Det ger inte så mycket att bara köra en banner på någon hemsida. Men vi avvaktar och får se vad vi gör framöver, säger varumärkeschefen Flavia Bergström.

Istället är det tv som gäller – kombinerat med print. Varumärkena Chill Out, Aussie och Opal Springs marknadsförs just nu med hjälp av reklamfilmer.

Men det viktigaste är att hela tiden lansera nya viner, berättar Flavia Bergström.

– Systembolagets sortiment byts ut varje år och folk är inte så lojala, utan vill gärna prova nyheter, säger hon.

Just därför satsar konkurrenten Bibendum, vars största varumärke Drosty Hof toppar vinlistan över medieköp, på att bygga varumärke.

– På Systembolaget är det viktigt att ha långa livscykler – det är få produkter som var listade där för tio år sedan som fortfarande är storsäljare när det gäller vin, säger Elisabeth Engelsen Ellqvist, affärsutvecklingschef på Bibendum.

Bolaget köpte förra året medier för 15 miljoner kronor brutto – enbart för storsäljaren Drostdy Hof. Hittills i år ligger medieköpen på 8,7 miljoner kronor brutto. Bibendum har totalt sett köpt medier för 10 miljoner kronor i år.

Huvudmedium är tv. I övrigt annonserar man i print och digitala medier, men det blir även event och pr.

Sedan början av februari rullar en internationellt producerad reklamfilm för Drostdy Hof i tv. Kampanjen har budskapet ”Every year is a good year”.

– Vi har hela tiden jobbat med att Drostdy Hof har en hög och jämn kvalitet.

Men huruvida medieköpen kommer att ligga på samma höga nivå under resten av 2011 är Elisabeth Engelsen Ellqvist förtegen med.

– Nu får vi mindre för pengarna än under 2009. Men Drostdy Hof är ett viktigt varumärke för oss som vi kommer att fortsätta fokusera på.

Sommaren är en viktig försäljningsperiod för vinimportörerna. Förra året ökade vinförsäljningen hos Systembolaget med 4,1 procent under juni, juli och augusti, jämfört med sommaren 2009.

– Konsumenterna beter sig lite annorlunda på sommaren och köper mer boxvin, säger Linda Ingelman, marknadschef på Arvid Nordquist vinhandel.

Arvid Nordquist ökade medieköpen rejält förra året, och ökar ännu mer i år. Under årets första fyra månader har man köpt medier för drygt tio gånger mer än samma period 2010 – 7,8 miljoner kronor brutto.

– Vi har helt enkelt fler viner i portföljen som vi har fokuserat på.

Störst andel av medieinvesteringarna lägger Arvid Nordquist på den Sydafrikanska vinfamiljen KWV. Just nu rullar en kampanj för varumärket KWV Roodeberg. Huvudmedium är tv, vilket stöttas med print och digitala medier. Kampanjen ska rulla under hela året.

– Roodeberg är prioriterat och är en av våra storsäljare. KWV är kända produkter och vi vet att det finns en bred bas bland konsumenterna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.