Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Alfatell storsatsar på telefonanalys

Publicerad: 30 Mars 2011, 13:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Efter lanseringen av Alfanummer sjösätter Alfatell sin nästa storsatsning. Ett avancerat ”google analytics” för telefonkanalen.


Ämnen i artikeln:

Direktmarknadsföring

– Detta har tidigare inte funnits i Europa, säger Anders Hamnes, vd för Alfatell.

Alfa Analytics, som den tjänsten heter, ska ge marknadsförare möjlighet att få kontroll över stora flöden av inkommande telefonsamtal.

Till exempel kan den användas vid annonskampanjer där meningen är att kunden ska ringa upp för att mäta exakt vilka som responderar.

– Tidigare har det inte varit möjligt att få demografisk information över vilka som faktiskt ringer upp. Vårt verktyg ger mycket detaljerad information, säger Anders Hamnes. Bland annat kan adresslistor fås ut direkt från verktygen tillsammans med viktiga parametrar som ålder, kön, inkomst och civilstånd. Resultatet kan användas för planering av dm-kampanjer. Verktyget kan också användas för att kvalitetssäkra medieköp som syftar till respons via telefon.

Ett annat användningsområde är kundtjänster som hanterar stora volymer inkommande samtal.

– Då kan resultaten ligga till grund för hur man kan minska belastningen på kundtjänsten genom att justera sin webb eller sitt dr, säger Anders Hamnes.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Direktmarknadsföring

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.