Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Åkestams Ikeajobb ute nästa år

Saatchi & Saatchi har fått in fyra nya kunder det senaste tertialet. Men den största kunden att byta reklambyrå de senaste månaderna är Ikea.


Publicerad 2012-10-09 21:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:08

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:

Dagens Media har gjort en genomgång av reklambyrå­bytena under maj-augusti i år.

Ikea, som efter 16 år med Forsman & Bodenfors valde att gå till Åkestam Holst, är det största kontot att flytta. Förra året investerade möbeljätten 354 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.

Men det är inte förrän nästa år som de första resultaten av samarbetet med Åkestam Holst kommer att bli synliga.

– Ikea har ju en speciell lyskraft i vår bransch, som förstås beror på att det är ett starkt värderingsdrivet företag som det gjorts mycket bra reklam för genom åren. Men tittar man på vår kundlista så tycker jag att vi arbetar med många starka varumärken, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.

Forsman & Bodenfors kan dock trösta sig med några nya kunder, däribland Eniro som köpte medier för 182 miljoner kronor brutto förra året, Marabou och Stena Line.

Scholz & Friends och Saatchi & Saatchi är de två byråer som fått in flest kunder under terti­ale­t med fyra vardera.

Saatchi & Saatchi har börjat jobba med Twinings, vars första printkampanj redan är ute, Procter & Gambles varumärken Head & Shoulders och Venus, samt Semper.

– Det är rätt stora uppdrag för oss – inget av våra största, men heller inte det allra minsta. Framför allt är det bra uppdrag som kommer att synas ordentligt, säger Jonas Björlin, vd på Saatchi & Saatchi.

Han ser dock positivt på hösten, även om marknaden är osäker. Det osäkra läget är samtidigt något som byråerna börjar vänja sig vid efter flera år av svängningar, berättar Göran Åkestam.

– De konjunktursvängningar som jag har varit med om har ändå toppbyråerna seglat igenom förhållandevis bra, men jag vill inte uttala mig om våra prognoser, säger Göran Åkestam.

News Pilot

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.