Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Aftonbladet Plus ger 52 miljoner

Publicerad: 9 September 2009, 12:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Aftonbladet Plus är den enda betaltjänsten som testats i större skala. Hittills drar den bara in 4 miljoner kronor i månaden.


- Vi har satsat på betaltjänster på ett sätt som ingen annan. Sedan har vi ett väldigt bra samarbete mellan redaktion och affärsutveckling, säger Cecilia Mortimer, affärsområdeschef för webben hos Aftonbladet.

Aftonbladet Plus lanserades 2003. I dag har tjänsten ungefär 150 000 medlemmar. I april i år höjdes priset från 19 kronor i månaden till 29 kronor. Det innebär att tjänsten drar in 4,3 miljoner kronor i månaden. På årsbasis blir det 52 miljoner kronor.

Det ska jämföras med de 482 miljoner kronor som morgonpressen drog in på annonsförsäljning under hela 2008, enligt TU:s Internetbarometer.

Eller Aftonbladets totala intäkter  på 3,1 miljarder kronor  under 2008. Aftonbladet.se har runt 4,5 miljoner unika besökare i veckan. Alltså betalar blygsamma 3,5 procent av besökarna för Aftonbladet Plus. Samma konvertering för Svd.se skulle ge 26 000 betalande kunder.

Hos Aftonbladet fungerar  redaktionellt material bäst för att få besökarna att betala.

– När Plus drog igång var det ett mer blandat innehåll med bland annat en dejtingtjänst, säger Cecilia Mortimer.

Attraktivt innehåll tillsammans med enkelhet är framgångsreceptet, enligt henne.

– Man måste utgå ifrån vad användarna vill ha. Sedan måste man ha enkel infrastruktur med enkla betallösningar.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.