onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Aftonbladet får nytt utseende

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

För fyra månader sedan gav Aftonbladets chefredaktör Jan Helin tre personer, med totalt nära 75 års erfarenhet av kvällstidningar, uppgiften att ta fram ”framtidens papperstidning”.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

MS

Martin Schori


I år kommer Aftonbladets annonsintäkter på webben överstiga de från papperstidningen. Samtidigt är mobilens det snabbas växande affärsområdet, och läsplattans räckvidd växer.

Vilken roll har då papperstidningen? Det har Aftonbladet-veteranerna Marica Finnsiö, Nils Franschell och Niklas Silow utrett.

– Tidningen är fortfarande väldigt viktig för oss. Folk betalar för att vi gör ett urval och en presentation som ger en stund av avkoppling men också uppdatering. Den mixen är kvällstidningens styrka, säger Marica Finnsiö.

Vid en snabb blick på skisserna som hänger inne i rummet ”Aftonbladet 182” (döpt efter tidningens ålder), ser man dock inga dramatiska skillnader mellan Aftonbladet före och efter och efter omgörningen.

Och det är meningen, enligt cheferna.

– Man ska inte slå upp tidningen och fråga sig ”Vad fan har de gjort?” Förhoppningen är att läsarna lägger ifrån sig tidningen och tänker att de har fått lite mer och vill köpa den igen, men att man inte riktigt kan sätta fingret på vad som är bättre, säger Jan Helin.

Aftonbladet har gett upp tanken på att jaga fler läsare till papperstidningen. Istället vill man att de som köper tidningen, runt 1 miljon i veckan, ska göra det oftare.

– Trogna läsare köper tidningen allt mer sällan, det är en viktig insikt. Vi ska nu stabilisera printupplagan. De som läser papperstidningen blir äldre – men de är inte så jäkla gamla, de är runt 45 år – och har ett långt liv kvar, säger Jan Helin.

Nya Aftonbladet har premiär den 16 februari. Tidningen har blivit ljusare, rubrikgraden har minskat och de svarta plattorna som signalerar skandaler och avslöjande tas bort.

– Det har funnits en trend att smeta ut allt vi gör på åtta sidor. Vi ska fortfarande kunna göra åtta sidor, eller 24 sidor för den delen, men då ska det verkligen vara en episkt stor nyhetsstory, säger Jan Helin.

För annonsörerna blir det fler premiumplatser – och annonserna ska inte längre packas i bakvagnen, utan spridas ut i hela tidningen.

Hur stor del av affären kommer papperstidningen att ha framöver?

– Den kommer att vara lönsam. Men den blir mindre lönsam om du är upptagen med att rabattera och lägga ut gratistidningar. Digitalt fokuserar vi på volymen, inom print fokuserar vi på att optimera upplagan. Då har print ett långt liv, säger Jan Helin.

Här är alla förändringar

* Fler ingångar på varje sida. Om läsaren inte är intresserad av huvudnyheten är tanken att den ska läsa exempelvis spalterna, och ändå känna att den har fått ut något av sidan.

* Annonserna sprids ut genom hela tidningen. Tidigare har i princip alla legat i bakvagnen.

* Mindre rubriker. Vita rubriker på svarta diaplattor försvinner och byts ut mot svarta rubriker på vit bakgrund. Rubrikbokstäverna går från versaler till gemener.

* Inga rubriker eller grafik inne i bilderna.

* Endast stora nyheter får mycket plats.

* Mer fokus på livsstilsfeature.

* Ett fördjupande paket på söndagar. Dokument, intervjuer, Vet mer-fördjupning och profilerna Jan Guillou och Lena Mellin. Nytt är att Jan Helin skriver om nyhetsveckan varje söndag.

* Folk i Farten gör comeback varje dag i veckan. En sida/halvsida med aktuella notiser om människor i näringslivet, politiken och kändisvärlden.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev