Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Affärspressen krymper

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Samtliga affärstidningar, utom Dagens Industris bilagor, tappar läsare i senaste Orvesto Konsument. Talentum funderar nu på att plocka bort förlagets titlar ur mätningen.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentBonnier TidskrifterVeckans AffärerTalentumAffärsvärlden

Enligt senaste Orvesto Konsument har totalt har 67 000 läsare försvunnit från de fem största affärstidningarna, jämfört med motsvarande mätning 2011.

Bonnier Tidskrifters Veckans Affärer tappar allra mest – 27 procent – och når nu 70 000 läsare. Tidningens chefredaktör Claes de Faire tycker dock att Orvesto Näringsliv är mest relevant.

– Det är klart att det är allvarligt när man backar, men vår styrka ligger i Orvesto Näringsliv och det är den mätningen som är mest relevant för oss, säger han.

Huvudkonkurrenten Affärsvärlden, som ges ut av Talentum, tappar 21 procent till 79 000 läsare.

– Vi gjorde inga kampanjer i våras eftersom vi höll på att göra om tidningen, och därför har vi haft färre tidningar ute än vi brukar, säger Jon Åsberg, chef­redaktör på Affärsvärlden.

Hur allvarligt är det att hela segmentet backar?

– Sannolikt minskar marknaden, och det är allvarligt. Därför intensifierar vi vår satsning på att ta betalt för innehållet. Vi gör om vår sajt under hösten och adderar tjänster och innehåll som vi kommer att ta betalt för, och dessutom släpps Affärs­världen på läsplatta.

Men när Orvesto Konsument släpptes i förra veckan var varken Affärsvärlden eller Ny Teknik, som också ges ut av Talentum, med i mätningen.

Enligt TNS Sifo beror det på att Talentum först valde att inte publicera sina siffror i Orvesto Konsument, och istället bara använda Orvesto Näringsliv.

– Det var ett missförstånd. Vi för diskussioner med TNS Sifo om huruvida vi ska vara med i Orvesto Konsument eller inte. Men under 2012 ska vi vara med, säger Patrik Gustafsson, medieanalytiker på Talentum.

Anledningen till diskussionerna är att Orvesto Näringsliv från och med i år fått en utökad population. Totalmarknaden i Orvesto Konsument är endast marginellt större än näringslivsmätningen, enligt Patrik Gustafsson.

– Det rör sig om få extra personer som annonsmarknaden sällan har i sina målgrupper.

Ny Teknik har i Orvesto Konsument 2012:2 en räckvidd på 271 000 läsare, en ökning på 6,7 procent.

News Pilot


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev