Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Affärerna tar fart

Publicerad: 26 Maj 2010, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Efter en tuff period har konjunkturen vänt och säljbolagen får allt mer tryck i affärerna. Media Act, som tog mycket stryk i krisen, har studsat tillbaka bra – och vänder från förlust till vinst.


Ämnen i artikeln:

Citysälj

Media Acts vd, Jörgen Falk, berättar att en stor del av budgetarna försvann på kort tid då annonsörerna valde att lägga pengarna hos affiliates och andra aktörer med låga cpm-nivåer. 

– Men nu portioneras pengarna som frös inne under krisen ut på marknaden igen, säger han.

Media Act tog under krisen in Excelsior Group som ny delägare för att snabbt bli starka på telefonförsäljning och för att vara redo när vändningen kom. För den 18-månadersperiod som slutade i december 2009, gjorde Media Act ett negativt rörelseresultat på 1,1 miljoner kronor. Men sedan dess har bolaget fått in flera nya uppdrag, bland annat delar av Expressens webb och internationella avtal med amerikanska Gorilla Nation och nederländska Spil.

– Bolaget har numera ett positivt kassaflöde. För 2010 har vi budgeterat för en omsättning på 25 miljoner kronor och en bra vinst.

Citysälj gick mot strömmen och gjorde sitt bästa år någonsin under krisen.

– Vi märkte knappt av krisen alls, säger Niclas Högfeldt, vd på Citysälj som omsatte 18 miljoner kronor under 2009 och gjorde ett rörelseresultat på 1 miljon. En ökning från föregående års omsättning på 15 miljoner kronor och plus minus noll i rörelseresultat.

Den enda påverkan Citysälj märkte var att de tappade intäkter på företags- och privatannonsering.

– Men det tog vi igen med råge på prenumerationssidan. Nu, med den bättre konjunkturen, stärker vi upp också på annonsdelen genom att nyrekrytera.

Även Newsfactory klarade krisen bra och omsatte 83 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 4 miljoner.

– Vi fick in många uppdrag från kunder som var missnöjda med sina tidigare säljbolag, säger Helena Delden, vd på Newsfactory.

Sedan dess har bolaget strukturerats om och i april i år knoppades bolaget Searchfactory av. Men Helena Delden tror att de återstående två företagen i bolaget, Newsfactory och Newsfactory Sales, kommer att klara av att leverera samma rörelseresultat också i år, även om 22 miljoner i omsättning beräknas försvinna.

Swilkenburn omsatte 31 miljoner kronor förra året och levererade en präktig rörelsevinst på 19 miljoner kronor. Under 2010 minskar dock bolaget omsättningen då storkunden TV4 tagit tillbaka försäljningen för TV4 Plus.

– Vi räknar ändå med att rörelseresultat ligger kvar som föregående år, eller rentav ökar lite, säger Johan Cassel, vd på Swilkenburn och påpekar att företaget inte har sagt upp folk med anledning av krisen eller förlusten av TV4 Plus.

Rickard Sterner, vd på Annonsservice:

– Återhämtningen är fortfarande ganska svag men man märker att det är tuffare där ute. Alla är på hugget och vill göra affärer och ta marknadsandelar.

Annonsservice räknar med att öka omsättningen med 2 miljoner kronor under 2010, till totalt 27 miljoner kronor. Rörelseresultatet beräknas ligga kvar på 3 miljoner.

– Vi har investerat i säljkapacitet under krisen för att ta marknadsandelar och det kostar innan man får igen det.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Citysälj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.