Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Affären fick Nordea att rasa

Avslöjandet om att Nordea köpt en lyxlägenhet till vd:n försatte bankens varumärke i fritt fall. Bolånekritiken har ytterligare förvärrat situationen. "Vi har dragit in den breda annonseringen", säger Nordeas marknadsdirektör Claes Tell.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Mars 2012, 09:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:29

Ämnen i artikeln:

HandelsbankenForex BankSwedbankNordeaSEB

Nordeas Brand Index har det senaste halvåret minskat från 4,69 till –4,87, enligt Yougov. Ett negativt Brand Index innebär att varumärket får fler kritiska omdömen än positiva omdömen.

– Det beror på oron i världen som framför allt drabbat finansbranschen och tagit sig uttryck i kritik mot bankerna. Nordea har varit särskilt utsatt, säger Claes Tell.

Även de övriga storbankernas Brand Index sjunker. Handelsbanken har ett index på 10,99, Swedbank på 5,36 och SEB ligger på 2,82.

Den senaste tidens rapportering om bankernas höga marginaler på bolån ligger bland annat bakom rasen i Brand Index. Finansminister Anders Borg har vid flera tillfällen kritiserat de svenska bankerna hårt.

Dessutom drabbas Nordeas varumärke också av bankens fastighetsaffärer. Det var i november förra året som nyheten om att Nordea köpt en lyxlägenhet till sin vd Christian Clausen för 22,5 miljoner kronor briserade. Under 2011 höjdes dessutom Christian Clausens lön med 46 procent till 15 miljoner kronor. En genomgång gjord av SVT i höstas visade också att Nordea är sämst av storbankerna på fondförvaltning.

Detta samtidigt som Nordea var i färd med att göra sig av med 2 000 anställda.

– Nordeas störtdykning under hösten sammanfaller sannolikt med uppgifterna i medierna, och de har ännu inte repat sig, säger Johan Rosenqvist, försäljningschef på Yougov, som ligger bakom Brand Index.

Brand Index är en sammanställning av sex olika parametrar. Nordea drabbas bland annat hårt vad gäller allmänt intryck av varumärket. Intrycket har de senaste sex månaderna minskat från 4,14 till –6,89. Liknande tapp ser vi vad gäller kvalitet, där Nordea går från 6,55 till –7,98.

Enligt Nordeas egna mätningar är fortfarande kundrelationerna starka – kunderna är nöjda med sin personliga bankman och sitt lokala kontor. Den bilden bekräftas också i Brand Index där parametern kundnöjdhet inte minskat lika mycket som de övriga parametrarna och nu ligger på 4,42, vilket ändå är lägst av bankerna i undersökningen.

– Vi försöker ta alla tillfällen i akt att förklara vad vi gör och hur affärsmodellerna ser ut. Det handlar om att förklara och nyansera bilden i medierna, säger Claes Tell.

Höstens oroligheter har fått Nordea att dra ned på bred, generell annonsering, berättar Claes Tell. Sett till helåret har Nordea minskat medieköpen med 43 procent, enligt Sifo reklammätningar.

– Klimatet för att investera i extern kommunikation har varit för dåligt. Vi har valt att fokusera på att träffa kunderna individuellt.

Detta är Brand Index

Genom Yougovs Brand Index mäts dagligen cirka 250 varumärken i olika branscher.

Måttet väger samman värden för “allmänt intryck”, “kvalitet”, “valuta för pengarna”, “rykte”, “kundnöjdhet” och “rekommendera”.

Varumärkena kan max få ett index på 100 och som minst på –100.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.