Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

700 tjänster kapade – på sex tidningar

Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

700 tjänster har kapats på Sveriges sex största dagstidningar de senaste fem åren. Nyligen aviserade Svenska Dagbladet att bolaget ska göra sig av med ytterligare 50-60 tjänster.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenGöteborgs-PostenSydsvenskanDagens NyheterAftonbladet

Dagspressen anpassar sina kostymer efter vikande räckvidder, förändrade läsarvanor och det stora utbudet av nya kanaler. Mellan 2007 och 2011 har 407 anställda försvunnit från Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, Aftonbladet och Expressen tillsammans. Det visar respektive bolags bokslut.

Men det stannar inte där.

Sydsvenskan lade i slutet av förra året ett omfattande sparpaket och minskade personalen med 80 tjänster, Aftonbladet gjorde sig av med uppåt 85 tjänster och koncernsystern Svenska Dagbladet tappade omkring 15 anställda, och Expressen, GT och Kvällsposten varslade cirka 45 personer – åtgärder som kommer att slå igenom fullt ut först i boksluten för 2012.

Dessutom har Göteborgs-Posten precis erbjudit sina anställda avgångsvederlag.

Men nu drabbar alltså Schibsteds sparpaket Svenska Dagbladet med full kraft. 50–60 medarbetare berörs då personalen ska reduceras från dagens 280 anställda.

När 2012 är till ända kommer alltså närmare 700 tjänster ha försvunnit från de största tidningsföretagen.

Svenska Dagbladet jobbar nu på att anpassa produkterna till dagens konsumtionsmönster.

– Efterfrågan på marknaden har förändrats. Vi har redan tidigare på ett framgångsrikt sätt anpassat våra produkter till marknaden och vi utvecklar oss ständigt så att läsare och kunder får det bästa utbudet, säger Gunilla Asker, vd på Svenska Dagbladet.

Exakt hur produkterna kommer att förändras vill hon inte berätta.

– Det här är ju en förändring som gäller hela vår bransch. SvD har en stark position digitalt, men för att fortsätta och förstärka denna behöver vi får ned kostnadsmassan.

Hela 40 tjänster försvinner på redaktionen, vilket motsvarar 23 procent av dagens bemanning. Trots det kommer inte kvaliteten att försämras, säger Gunilla Asker.

– Vi ska ha samma höga journalistiska kvalitet som vi har i dag. Det är något som chefredaktör Lena K Samuelsson har bedömt är möjligt.

Ulrika Jangblad tror dock att Svenska Dagbladet får svårt att bibehålla den redaktionella kvaliteten. Det kan i sin tur påverka annonseringen då risken är att en sämre redaktionell kvalitet leder till färre läsare, och därmed fortsatta räckviddstapp, vilket påverkar annonsörerna ytterligare.

– En av morgontidningens viktigaste egenskaper ur annonsörssynpunkt är trovärdigheten och det redaktionella innehållet. Men om kvaliteten förändras drastiskt så tappar morgontidningen den egenskapen, säger hon.

Däremot tycker hon att det är nödvändigt att anpassa produkterna till nya förutsättningar.

– Vi har länge försökt diskutera med morgonpressen om hur konsumtionsbeteendet förändras i och med att man tappar läsare i den tryckta upplagan, men ökar i de digitala plattformarna, men delvis upplever vi att de har stuckit huvudet i sanden.

Göteborgs-Posten har valt att erbjuda personalen avgångsvederlag ungefär en gång per år. Så har man jobbat sedan 2005, berättar vd:n Ricard Robbstål.

– Vi har säkert haft en nedbemanning i paritet med övriga branschen, men vi har inte skapat oreda, utan har dragit ned under kontrollerade och behagliga former. Det finns en överenskommelse mellan oss, medarbetarna och klubbarna, att det är så vi jobbar. Det minskar dramatiken väsentligen, säger han.

Cirka 200 medarbetare har nyligen fått erbjudande om avgångsvederlag, men exakt hur många som kommer att försvinna vet inte Ricard Robbstål än. De anställda erbjuds 13–20 månadslöner i avgångs­vederlag.

Göteborgs-Postens egna undersökningar visar att läsarna inte upplever att kvaliteten gått ned, berättar Ricard Robbstål.

– Det är oerhört viktigt för oss att göra detta i samklang med den redaktionella kvaliteten. Vår ambition är extremt hög och vi gör en bättre produkt i dag.

Sydsvenskans vd Lars Dahmén är av samma åsikt:

– Vi jobbar på ett annat sätt och har exempelvis minskat antalet avdelningar och antalet mellanchefer. Vårt vanligaste styrkeargument är att vi är väldigt starka kvalitetsmässigt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.