Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

700 miljoner kronor på spel

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Flera av de större mediebyråpitcherna är redan avgjorda, men ännu står storannonsörer som Telenor, Fritidsresor och SAS på spel. De största upphandlingarna är värda närmare 700 miljoner kronor tillsammans.


Ämnen i artikeln:

TelenorMedia MarktFritidsresorSASSvenska Spel

Nyligen valde Svenska Spel, Media Markt och Beiersdorf nya mediebyråer i Omnicom och OMD respektive MEC.

Men i skrivande stund är ännu inte Telenors, Fritidsresors och SAS pitcher avgjorda. Sedan tidigare står det dock klart att Telenors nuvarande mediebyrå Carat inte är med i slutfasen av teleoperatörens pitch.

Tillsammans är de sex uppdragen värda ungefär 700 miljoner kronor netto – baserat på medieinvesteringar från Sifo reklammätningar och med en avdragen rabatt på 50 procent.

Dessutom genomför Johnson & Johnson, som köper medier i Sverige för 54 miljoner kronor brutto, en internationell pitch. Uppdraget ligger idag hos Vizeum.

Scream har fått in hela 14 nya kunder det senaste halvåret.

Daniel Collin, vd på MEC, tror att de många, och stora, pitcherna kan bero på att det är ett stort prisfokus i dagens upphandlingar, samtidigt som samarbetet hamnar i skymundan.

– I en drömvärld skulle det vara ett workshop-förfarande som gör att man lär känna varandra i pitcherna. Men som det är idag, med en presentation på en brief, kan det vara svårt för kunderna att särskilja byråerna och då blir ofta priset styrande. Och då är det inte säkert att byråvalet blir optimalt, säger han.

Den största kunden som hittills slutfört sin pitch är Media Markt, som förra året köpte medier för 351 miljoner kronor brutto, det vill säga ungefär 175 miljoner kronor netto. Samarbetet med OMD drar dock inte igång ordentligt förrän nästa år och Media Markt jobbar tills dess fortfarande med Mediacom – som haft uppdraget sedan Media Markt klev in på den svenska marknaden.

– Det är klart att det är tråkigt när en kund lämnar, men vi har lärt oss mycket under den här resan och byggt upp en kompetens som vi nu kan använda på andra kunder, säger Linus Hjoberg, vd på Mediacom.

Trots det stora tappet behöver inte byrån säga upp personal, berättar han. Mediacom har delvis täckt upp förlusten med vinsterna av Shell/ST1 och HBO – som snart lanserar sin webb-tv-tjänst på den svenska marknaden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev