Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

700 miljoner i vinst – och fortsatt kris

Publicerad: 17 Februari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

700 miljoner kronor. Så mycket operativt resultat levererar tidningsdrakarna DN, DI, Expressen, Aftonbladet och SvD tillsammans.


Det blev ytterligare en tung höst för journalisterna på flera av landets stora tidningar.

Expressen tog beslut om att kapa kostnaderna med 80 miljoner kronor under 2015. Det landade till slut i 62,5 tjänster.

Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, som slogs samman under sommaren, har gjort sig av med nära 80 tjänster.

Aftonbladet presenterade i slutet av 2014 ett sparpaket som ska kapa kostnader med 40 miljoner kronor. Ett tjugotal journalister har lämnat tidningen.

Stampen Local Media, som äger Göteborgs-Posten, beslutade innan sommaren om ett stort sparpaket. 100 tjänster skulle bort inom ett år. 40 journalisttjänster på Göteborgs-Posten berördes.

På DN pågick det rättsliga efterspelet av tidigare uppsägningar.

Siffror över de stora dagstidningarnas räckvidder under de senaste fem åren talar sitt tydliga språk. Läsandet minskar stadigt i pappret (se faktaruta om respektive tidning). Samtidigt har tidningarna svårt att kapitalisera på den ökande webb- och mobiltrafiken – vilket leder till fallande intäkter och pressad ekonomi.

”Den nedgång i den svenska dagspressens vinstnivåer som inleddes under 2011 och tilltog i omfattning under 2012 förstärktes ytterligare under 2013”, uppgav Presstödsnämnden i sin rapport ”Dagspressens ekonomi”.

Men nu syns vårtecken i branschen. I början av februari kom ljusglimtar från landets största mediekoncern Bonnier. DN presenterade ett resultat på 173 miljoner kronor, vilket sägs vara ”ett av tidningens bästa resultat de senaste 20 åren”. Det kan jämföras med 2009 då tidningen var ”i djup ekonomisk kris” med hundratals miljoner kronor i förlust.

Även DI ökade resultatet och landade på 171 miljoner kronor. Sammanslagna HD-Sydsvenskan vände till en operativ vinst på 18 miljoner kronor.

Bonnier själva talar om ett ”tecken på ett trendbrott” för dagstidningarna.

Är den värsta krisen för de stora drakarna över?

– Nej, anser Jeanette Gustafsdotter, vd för Utgivare och tillträdande vd för Tidningsutgivarna.

– Man ska inte tolka det som att den värsta strukturomvandlingen är över. Detta är ett resultat av väldigt tuffa omgörningar. Det som är positivt är att det har gett resultat.

Hon tror att speciellt mindre lokaltidningar har en fortsatt tuff resa framför sig. Storstadspressen har tvingats till kraftfulla åtgärder tidigare, då publikens flytt till nätet gått snabbare.

– Storstadsläsare är mer förändringsbenägna och går snabbare till nya fenomen. På lokal nivå är man mer lojal mot sin tidning, varpå förändringarna där har kommit senare.

Göteborgs-Postens ägare Stampen har brottats med stora ekonomiska problem. Stampen Local Media, där tidningen ingår, har ännu inte presenterat sitt resultat för 2014.

– Men jag kan konstatera att vi vänt till ett positivt operativt resultat för tidningsverksamheten, säger Lena Larsson, vd för Stampen Local Media.

Där ingår inte extraordinära kostnader, exempelvis för nedbemanningar.

Bolaget bildades 2014 genom en sammanslagning av Göteborgs-Posten och Mediabolaget Västkusten. Där ingår sex dagstidningar samt åtta gratistidningar.

Är den värsta delen av tidningskrisen över?

– Min bild är att branschen fortsatt är en i en stor omvälvning, men att vi blir bättre och bättre på att hantera den.

Lena Larsson uppger att Stampen Local Media ”garanterat” kommer att förbättra lönsamheten än mer under 2015.

Göteborgs-Posten räknar under året med en fortsatt nedgång av intäkter, både prenumerations- och annonsintäkter. Men blir den inte större än prognosen räknar GP med att göra ett ”bra resultat” under 2015. För närvarande är det färdigsparat när det gäller bemanningen.

– Vi kommer att fortsätta hålla i våra kostnader, men vi har just nu inget behov av några större neddragningar, säger Cecili­a Krönlein, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

HD-Sydsvenskan, som bildades genom en sammanslagning av Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad samt tryckeribolaget Bold Syd, gläds åt en ”operativ vinst” på 18 miljoner kronor. Där ingår inte de troligen stora strukturella kostnader som sammanslagningen innebar.

Vd:n Lars Dahmén avslöjar att bolaget har en budgeterad vinst på 65 miljoner kronor för 2015, som han ”räknar med att klara”. Detta trots att intäkterna väntas falla då ökningen av digitala annonsintäkter (33 procent under 2014) inte kompenserar för tappet i print.

– Krisen, i den meningen att det sker en digital omvandling och att annonsintäkterna pressas, fortsätter. Det är en omställning som inte bromsas. Vi jobbar hårt för att öka den digitala delen ytterligare genom nya digitala lösningar och fler produkter vid sidan av print.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.