Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

7 gyllene regler

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Det finns sju gyllene regler för kommunikation riktad till barn.Det är slutsatsen efter den stora studien My Media My Ads.


Simon McDonald, business director på Media & Entertainment vid marknadsanalysföretaget Insites Consulting, är ansvarig för studien My Media My Ads (som vi skriver om här intill).

När studien var klar hade ett antal nyckelfaktorer utkristall­iserat sig för fungerande kommunikation riktad gentemot barn, säger Simon McDonald.

– Det blev klart för oss att det finns sju gyllene regler som medieköpare kan fokusera på för att förstå hur de ska få till en bra satsning. Det är såklart svårt att täcka in alla dessa sju kriterier i en kampanj, men får man med två-tre stycken är man rätt ute med sin kommunikation, säger han.

1. The product is the king. En gammal sanning som gäller i högsta grad för barn, enligt Simon McDonal­d.

– Barn föredrar de produkter som de redan använder eller gillar. För att implementera en ny produkt måste man ge dem gratis tillgång upprepade gånger, säger han.

2. Tell them something they don’t know yet. Barn gillar att uppleva att de har någon typ av inside information. Därför föredrar de annonser som lär dem något, som de sen kan berätta för sina kompisar och sin familj, säger McDonald.

3. Identification & recognition are key. Kampanjer där barnen känner igen sig från deras egen vardag och miljö uppskattas. Att därför knyta kontexten i kommunikationen nära målgruppen är en viktig faktor, kom personerna bakom studien fram till.

4. Animation & antropomorph­ism. Så få objekt som möjligt i reklam till barn ska vara neutrala. Barn har en förmåga att förmänskliga vardagliga objekt.

– De ser ansikten och munnar överallt, så att sätta munnar och ögon på moln och förmänskliga objekt tilltalar barn.

5. Comedy rules. Skratt är vägen till barns hjärtan i den här åldern. Dessutom är humor könsneutral, och samma humorkoncept kan alltså tillämpas i reklam som riktar sig till både flickor och pojkar, säger Simon McDonal­d.

6. Link it to an app/technology. Svenska barn spenderar mer än fyra timmar per dygn framför skärmar. Att koppla på ett digital-element i kommunikationen gör den mycket mer kraftfull och får den att uppfattas som mer intressant, enligt studiens författare.

7. When in doubt, get a pet. Barn älskar djur. Det är en enkel och bra väg som nästa alltid funkar, enligt Simon McDonald.

En kampanj som lyft­er in flera av faktorerna togs fram för ett par år sedan av det belgiska kollektivtrafikbolaget De Lijn. Payoffen var ”It’s smarter to travel in groups”. Kampanjen byggde på ett nästan två minuter långt klipp där olika animerade djur (pingviner, krabbor och bin) utsätts för fara men håller ihop och lyckas på smarta sätt lura faran (en haj, en mås och mörkret).

– De har lyckats använda många av de här faktorerna och det här blev en mycket lyckad kampanj för att få barn att ta bussen, säger Simon McDonald.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.