Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

7 av 10 är män i svenska medier

Publicerad: 2 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Genus och jämställdhet är självklara frågor på landets redaktioner. Men trots en aktiv debatt är sju av tio personer som syns i medier män.


– Utvecklingen går åt rätt håll – men alldeles för långsamt, anser Anna Körnung, redaktör på  tidskrift­en Fokus.

Trots att Sverige anses vara ett av världens mest jämställda länder – med en relativt jämn fördelning av manliga och kvinnliga journalister – är det fortfarande männen som hörs och syns mest.

En rapport från den globala organisationen Who makes the news visar att ungefär sju av tio personer som figurerar i svenska medier är män.

Enligt Anna Körnung, redaktör på tidskriften Fokus, beror det dels på att det finns en maktstruktur som domineras av män.

– Det faller sig naturligt att personer med makt figurerar i tidningar, säger hon.

Men det beror också på att män oftare uttalar sig i egenskap av experter än kvinnor, vilket gör att en stressad journalist tenderar att ringa den han eller hon brukar prata med.

Att det skulle vara svårare att få kvinnor att ställa upp tror Anna Körnung är en myt, och får medhåll av Mikael Pettersson, redaktör för SVT:s Agenda. Enligt honom har det länge funnits en föreställning om att det är svårare att få kvinnor att ställa upp.

– Jag tycker inte att det är så svårt, egentligen, om man lägger manken till. Det gäller att påminna oss själva om att det gäller att hitta relevanta kvinnor, säger han.

Sofia Embrén, vd på den ideella organisationen Rättviseförmedlingen, som jobbar med att öka jämställdhet och mångfald inom medierna, anser att det är viktigt att titta på sammanhanget och på hur man ställer frågan.

– Beskriv varför du vill att personen ska vara med. Om man har fyra män och ska ha in en kvinna får hon bli representant för hela kvinnligheten. Då är det inte så konstigt om hon säger nej.

Peter Fellman, som är chefredaktör på Dagens Industri, tror att det handlar mer om hur man skriver om kvinnor än att man skriver om dem.

– Jag tror kvinnor är mer trendkänsliga för en modern produkt än vad män är, säger han.

Texten är ett utdrag ur en längre artikel om jämställdhet i svenska medier. Den har tidigare publicerats i Dagens Medias tidning nummer 6 som finns i papper och läsplatta.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.