Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

6 av 10: Smutsen till Sverige

Publicerad: 6 November 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:04

Smutskastning och negativ reklam för miljarder anses ha spelat en stor roll för att fälla avgörandet i USA:s jämna presidentval. 63 procent av pr-konsulterna i Dagens Medias stora enkät tror trenden nu kommer till den svenska valrörelsen.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaAlliansenSocialdemokraterna

USA:s nyss avgjorda presidentval har kallats ”det första fakta­fria valet”, där miljarder och åter miljarder har spenderats på smutskastning bland annat via tv-reklam.

Bedömare är rörande överens om att den negativa marknadsföringen – där både presidentkandidaternas egna kampanjer och fristående organisationer, till exempel så kallade Super PAC:s, gjort sitt yttersta för att peka på svagheter hos motståndaren – har spelat en viktig roll för utgången.

– Politik går ut på att kontrastera sig själv mot sin motståndare. Positiva budskap funkar för det mesta inte och får sällan uppmärksamhet, medan folk lättare kommer ihåg negativa budskap, säger Prime-konsulten och republikanen Billy McCormac.

Dagens Media har i en stor anonym enkätundersökning fått svar från 65 pr-konsulter. 41 av dem, motsvarande 63 procent, tror att vi kommer att få se mernegativa budskap i den kommande svenska valrörelsen.

– Jag har träffat några pr-konsulter som säger att den som gör en negativ reklamfilm kommer att få mycket uppmärksamhet och fokus eftersom man blir först. Men först är inte alltid bäst, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö.

Hon varnar för en utveckling likt den i USA. Men om ett parti börjar kan fler känna sig tvingade att följa efter.

– Det finns en sådan risk om någon kliver över gränsen, men jag tror att det skulle missgynna politiken. Bland medborgarna finns ingen acceptans för politiker som beter sig illa.

Billy McCormac tror dock att andra aktörer kan bli de som skruvar upp tonläget.

– Det blir intressant att se om till exempel LO och Svenskt näringsliv vågar ta klivet ut. Vinstförbudsdebatten kanske bäddar för denna typ av reklam.

Två tredjedelar av pr-konsulterna i Dagens Medias enkät tror att jobbfrågan kommer att dominera valrörelsen inför riksdagsvalet 2014. Just jobbfrågan har redan blivit en konflikt i verklighetsbeskrivningen mellan regeringen och oppositionen. Stefan Löfven, Socialdemokraternas partiordförande, har anklagat alliansregeringen för ”siffertrixande”.

Nina Wadensjö vill inte utesluta att partiet skulle kunna köpa annonsplats för att skärskåda Alliansens sifferexercis.

– Vi måste försöka få ut vårt budskap, framför allt på andra sätt än via annonser. Det går snabbare och snabbare val för val.

Joanna Mossberg, pr-konsult på Grayling med mer än tio års erfarenhet inom Socialdemokraterna och SSU:

– Negativa kampanjer är något typiskt för USA. I Sverige är väljarna mycket mer känsliga för när politiker snackar skit eller inte svarar på frågor, säger hon.

Mitt Romney tycker inte att Obama tar egenföretagarnas problem på allvar.

Om dagens medias enkät

Dagens Media bad strax över 100 pr-konsulter på ett fyrtiotal byråer svara på frågor i en anonym enkät med hjälp av verktyget Netigate.

Resultatet är således inte att betrakta som representativt för pr-branschen i stort.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev