Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

500 format ska bli 10

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Branschföreningen IAB vill minska antalet format på svenska sajter från flera hundra till max tio. En upprensning i bannerdjungeln välkomnas – av både medier och annonsörer. Men bedömare varnar för att IAB saknar tyngden som krävs för att sätta standarden.


Ämnen i artikeln:

MindshareBinkIABAftonbladet

Sverige är ett av få länder som inte har rekommenderade standardformat på display­annonser.

Den enorma uppsjön av annonsformat som sajterna erbjuder innebär problem för annonsörerna.

– De tvingas betala höga produktionskostnader för att anpassa annonserna efter sajternas varierande format, säger Svein Eriksen, vd på Webtraffic och ordförande i den grupp inom IAB som nu ska se över displayformaten.

Både medier och annonsörer välkomnar initiativet.

– Det vore fantastiskt om man kan enas om en svensk standard, säger Emma Cedell, digital chef på mediebyrån Mindshare.

När annonserna inte behöver anpassas till lika många olika format, är förhoppningen att resurser frigörs till mer kreativa och unika annonslösningar.

– Dessutom kan annonsörerna ta med fler sajter i medieplanen utan att kostnaderna ökar. Många mindre sajter gynnas av en standard, säger Emma Cedell.

I bland annat USA och Norge använder sig de flesta av IAB:s rekommenderade displayformat.

I Sverige är IAB dock en mindre aktör. Frågan är om organisationen har det mandat som krävs för att sätta en standard som medierna rättar sig efter.

– Jag tror att det blir svårt, de kommer att behöva ett stort mediehus i ryggen, säger Mind­shares Emma Cedell.

Anders Berglund, försäljningsdirektör på Aftonbladet och styrelseledamot i IAB, håller med om att det finns svårigheter.

– Att ta hit ett antal format som används i USA kommer inte att fungera. Man måste titta på hur det ser ut på den svenska marknaden och utgå från de format som är mest använda här, säger han.

Han tror dessutom att det blir svårt att få medierna att enas om statiska format i en tid då många ser över sina sajter och annonsutrymmen.

– Utmaningen är att den digitala världen är så föränderlig. Formatpaletten måste revideras löpande och anpassas till vad som händer på marknaden.

För IAB är det viktigt att medierna är med från start och tycker till om formaten. Svein Eriksen hoppas kunna utöka projektgruppen med fler representanter från mediehusen.

Ambitionen är att ta fram max tio rekommenderade standardformat.

– Trenden går mot färre men större format. Vi har länge varit alltför fokuserade på antal klick. Det är viktigare att göra relevanta annonser med budskap anpassade efter målgruppen, säger Svein Eriksen.

Martin Ahrend, vd på Bonniers digitala säljbolag Bink, tror att det blir svårt för IAB att få alla medier att enas kring ett begränsat antal format.

– Man måste ha respekt för att det är en dynamisk marknad. Men om standardrekommendationer får ett hundratal sajter att börja gå åt samma håll, innebär det förenklingar för annonsörerna, säger han.

300 sajter granskades

• Vid en genomgång av 300 sajter hittade IAB Sverige över 500 varierande annonsformat, med olika mått och prissättning.

• En arbetsgrupp har tillsatts för att ta fram ett begränsat antal rekommenderade standardformat.

• Enligt IAB:s vd Charlotte Thür blir det max tio format. I Norge är de sex.

• Rekommendationen ska vara klar under 2012.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MindshareBinkIABAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.